Intervju med Joel Ekman (Isaac James, ex-Stone Sour)

Jag hade hoppats på att min första intervju med en rockstjärna hade ägt rum back stage efter en konsert eller möjligen i en hotellobby på ett hotell där jag förmodligen inte ens hade haft råd att påkalla piccolons uppmärksamhet. Istället sitter mitt intervjuoffer i Colfax, Iowa i USA och jag i en halv sliten 2:a i stockholmsförorten Aspudden. Intervjun sker istället via mailkontakt. Han är mest känd från sin tid som trumslagare i det världsberömda bandet Stone Sour som han hoppade av i September 2005 då hans 8-åriga son, Isaac James Ekman, hade diagnostiserats med hjärntumör. Tragiskt nog avled Isaac bara 7 månader efter avhoppet från Stone Sour. Idag är han åter tillbaka som trumslagare med det nystartade och till dagens datum O-signade bandet Isaac James. Det är Joel Ekman jag är på väg att intervjua.

MickeyMike.se: Jag beklagar sorgen.
Joel Ekman: Tack, min fru och jag mår efter omständigheterna okej, vi tar en dag i taget.
MM: Måste säga att du har ett svensk klingande namn. Du har inget svenskt påbrå?
JE: Nä, men min far var från Lettland. Tyvärr besökte vi aldrig Lettland när vi turnerade Europa med Stone Sour. Jag hoppas dock att jag kommer dit och få se landet en dag.
MM: Här i Sverige tror väldigt många just på grund av ditt svensk klingande namn att du är från Sverige. Till och med i svenska Wikipedia står det att du är en svensk trummis. Det behövdes verkligen en intervju med dig för att rätta ut det frågetecknet.
JE: Det är bara ställa frågor så svarar jag.

Innan det blev klart att Joel lät sig intervjuas, funderade jag på vilken riktning jag ville att en eventuell intervju skulle ta. Om den skulle mestadels handla om tiden i Stone Sour, den personliga tragedin eller den nya bandet Isaac James. Kom fram till varför inte ta det helt och hållet från början.

MM: Har du spelat något annat instrument än trummor?
JE: Ja, det första instrumentet jag spelade på va violin, därefter spelade jag även sax innan jag valde trummorna.
MM: Hur gammal var du då när du bestämde dig för att det var just trummor du skulle spela?
JE: Jag va 11 år.

Insåg ganska snabbt att min förfrågan om en kort intervju skulle få ett rejält övertramp om jag fortsatte gå igenom hans musikaliska karriär från 11 års ålder och framåt, så jag bestämde mig för att rikta in mig mer på Isaac James och Stone Sour.

MM: Du är nu i startgropen med ett nytt band, Isaac James, efter en gång varit på toppen i musikindustrin med Stone Sour. Känner du att det är lättare att bli hörd av branschfolket?
JE: Tack vare framgångarna med Stone Sour, så är folk intresserade av vad man gör. Men på ett sätt startar jag om på nytt, men ändå inte riktigt helt och hållet. Jag har hittat ett bra band där musiken fungerar väldigt bra, så det hjälper till.
MM: Hur skulle du kortfattat beskriva Isaac James musik?
JE: A heavy groove
MM: Var hämtar ni inspiration för att skapa musik?
JE: Det kan börja med ett trumkomp, ett riff eller egentligen vad som helst
MM: Finns det några likheter med hur det skapades musik i Stone Sour?
JE: Ja, båda banden skriver musiken på samma sätt. Det börjar med en enkel idé och sen byggs det på därifrån.
MM: Eran kommande EP, Too much horsepower, kommer snart. Har du någon favoritlåt på den?
JE: Think twice för att den har en så otrolig slagkraft.
MM: På tal om slagkraft, vilken trummis anser du är den bästa trummisen?
JE: Shannon Larkin som tidigare spelade i Amen, men nu i Godsmack. Han är helt otroligt att se när han spelar. Dessutom är han en riktigt trevlig kille också.
MM: När vi ändå är inne på andra artister, vem skulle du vilja ha som gästartist på erat kommande album om du fick välja?
JE: Vem som helst från Mötley Crüe för att det bandet betydde allt för mig när jag växte upp.
MM: Får hoppas att det kan bli verklighet någon gång. Slutligen har jag bara en fråga till. Du har ju turnerat världen runt och spelat inför olika publiker. Vilket land har den bästa publiken?
JE: Kommer inte ihåg riktigt ett speciellt land. Dock så kan jag säga att publiken i Europa är galnare än i USA och det gjorde att våra spelningar blev roligare för oss att framföra.
MM: Tack för intervjun och hoppas man snart får se Isaac James på svensk mark.

Joel Ekman

myspace.com/isaacjamestheband

Isaac JamesSpotify

Comments
11 Responses to “Intervju med Joel Ekman (Isaac James, ex-Stone Sour)”
  1. God start för nya Mickeymike.se!

  2. Tedan skriver:

    Det här lyckades du mycket bra med Micke…lycka till

  3. Classe skriver:

    Kanonbra skrivet.
    Trodde väl det skulle bli någonting av dig… ;)

  4. Annelie skriver:

    Vad kul!! Nu kommer ja börja läsa på din sida =)

  5. cicci skriver:

    Du har talang för det här! Bra jobbat!

  6. *elina* skriver:

    Nu har jag länkat till dig, tror kanske inte du får fler läsare för det eftersom jag själv inte har så många haha men ett försök i alla fall ;)

  7. BigSnff skriver:

    Grattis mannen, du lyckades.

  8. Mange skriver:

    ser bra ut =)

  9. Per skriver:

    Fyfan va coolt! skönt att läsa! Nu blev solen ännu varmare här nere! =D

  10. henke skriver:

    Schysst intervju!.. kul :)

  11. Emelie Angelica skriver:

    Duktigt gjort, kul att läsa! :)

Kommentera

  • Mest klickade senaste 2 dygnen

  • Arkiv

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

