Intervju med Doc Tyr (Skitarg)

Han opererar i bandet som nog får ses som det (?) framgångsrikaste som rullat ut ur Haninge sedan pendeltåget rullade ut från perrongen i Handen för första gången 1973. Det senaste året har man kunnat se dom framträda mest överallt i det långa landet falukorv med spelningarna på Metallsvenskan i Örebro & på Metaltown i Göteborg som höjdpunkter. Trots framgångarna med bandet är han fortfarande Skitarg. Låt mig presentera Doc Tyr, gitarrist i Skitarg.

MickeyMike.se: Vad eller vilka är Skitarg egentligen skitarga på?
Doc Tyr: På kepskillar framförallt! Och jag är inte rasist, men personligen så hatar jag utländska Tetra-Pak som är mycket svårare att öppna än våra härliga svenska.

MM: Vad är hemligheten bakom de explosionsartade framgångarna Skitarg fått den senaste tiden?
DC: Ja, till att börja med så inledde vi i början av förra året ett samarbete med bokningsbolaget Horns Up Agency. De har sett till att vi fått allt fler och allt större spelningar. De har även lyckats lura Bandit Rock 106.3 till att spela oss! Omkring samma period gick jag med i bandet och vår andra platta, Den Hårdaste Jäveln, släpptes. Då hade musikvideon till Jag bryter nacken av din häst (2010) redan rullat ett par hundratusen gånger på YouTube så det fanns redan en liten hype kring bandet. Under det senaste året har skiten bara eskalerat. Exempelvis hade vi mellan 4000-5000 pers i publiken på Metaltown i somras. Sen är vi snygga också!

MM: Vad händer till hösten för Skitarg?
DC: Vi har gått ut med en del av höstens gig redan och det blir några fler. Bland annat har vi Super Rock Weekend i Örebro där vi spelar med Meshuggah och Torture Division för att dagen efter hoppa på Rockbitch-halloween kryssning där Skitarg kommer spela 2 kvällar i rad. Vi är också i full gång med en ny platta. All musik har skrivits och snart även texterna. Sen går det nog fort. I dagsläget är det svårt att säga när den släpps, men vi är lika ivriga som alla andra på att få höra slutresultatet. Skivan kommer att heta Tarmageddon och handlar om Kepskilleapokalypsen.

MM: Det blir en rolig höst med Skitarg med andra ord. Om vi går in lite mer på dig. Har du spelat något annat instrument än gitarr?
DC: Jag började ta pianolektioner vid 7 års ålder. Det var inte alls kul, så gick över till gitarr när jag var 10. I högstadiet spelade jag en del trummor också, men har tappat allt av det idag tyvärr. Sen gick jag en musiklinje på gymnasiet där jag spelade lite allt möjligt och även sjöng lite i kör. När ingen hör så sjunger jag som Celine Dion i duschen.

MM: Det går rykten om att du påbörjade din musikaliska bana i ett annat Haningeband?
DC: Ja, jag gick med i Haningebandet Kill The Parish under hösten 2008. Ett halvår senare fick vi skivkontrakt med ett Österrikiskt bolag. Då var jag 17-18 år. Vi flög till Österrike för att spela in en skiva, som släpptes ungefär ett år senare. Men det är inget vi skryter om idag. Vi var alla väldigt gröna på den tiden vad det gällde inspelning och jag kan inte säga att vi jobbade med de bästa i branschen heller, gällande produktionen av skivan. Vi hängde mest i studion, drack bärs, gjorde massa dåliga tagningar och beslut och tänkte att allt sånt ordnar man väl i efterhand..?

MM: Har du några skivor som influerat dig?
DC:
★ 
KissCreatures of the Night. Kiss var det ballaste som fanns när jag var 10 år. Sen är just den här plattan lite av en joker för mig. Det är ett mycket speciellt sound och skitbra låtar.
★ När jag var hyfsat nybliven hårdrockare fick jag Metallica Black Album i present av en bekant. Det var någon slags portal in till lite hårdare musik. Tycker än idag att det är en bra skiva men inte lika bra som Ride the Lightning eller Master of Puppets.
★ Något år senare visade min kusin mig Children Of Bodom. Detta blev nästa steg för mig till något lite hårdare. Skivan Hatebreeder var en stor influens under tonåren.
Ozzy OsbourneNo More Tears. Ozzy har alltid varit en stor favorit. Gillar nästan alla plattor men väljer denna för Zakk Wyldes otroliga gitarrspel!
Black Sabbath Heaven And Hell. Ronnie James Dio bevisar att Black Sabbath är så mycket mer än bara Ozzy. En magisk platta jag aldrig tycks tröttna på.
Pantera – ALLT (förutom glam-plattorna)

MM: På tal om skivor, vilken va den senaste skivan du köpte?
DC: TestamentDark Roots Of Earth. Rätt bra platta men jag tröttnade på den lite för fort.

MM: Utöver musikalisk begåvning, har du någon okänd talang?
DC: Jag är ganska duktig på att stå på händer, gör det ibland på fyllan.

MM: Kanske kan vara nåt man får se på scen framöver. Får tacka för intervjun och får önska er lycka till i höst.

myspace.com/skitarg

Skitarg Spotify

Kommentera

  • Mest klickade senaste 2 dygnen

    • Inget
  • Arkiv

