Intervju med Antonio Baioni (Cervello)

Sedan vinsten i Bandit Unsigned 2008 har dom inte bara hunnit med att släppa sin självbetitlade debutplatta (2011), dom har även hunnit med att röja loss på scener så som Getaway Rock, Skogsröjet & East festival och har utöver det varit förband åt Ed Kowalczyk (ex-Live). Om någon vecka kan Du se dom värma upp på Steel Panthers spelningar i Stockholm & Göteborg (här). Antonio Baioni, trumslagare i Cervello

MickeyMike.se: Hur gick det till när ni fick dom två spelningarna?
Antonio Baioni: Det var vår gitarrist, Jay Bartlett, som känner grabbarna i Steel Panther sedan tidigare som fixade dom två spelningarna.

MM: På tal om Jay Bartlett, det här blir hans två första spelningar som gitarrist (Jay efterträdde i somras Martin Bohgard som ledgitarrist) i Cervello, vad kan publiken förvänta sig av honom?
AB: Ett jävla röj och en grym scenshow.

MM: Det finns inte så mycket information om Cervello på nätet, hur startade alltihop?
AB: Bandet har egentligen funnit i 10 år men efter ett gäng byten av medlemmar så frågade min bror Michel Baioni mig om jag hade lust att joina bandet i november 2007. Jag hade precis hoppat av bandet jag lirade i innan. Jag tackade ja och därifrån började vi leta medlemmar tills vi hittade den perfekta uppsättningen som vi har idag.

MM: Hur kom bandnamnet till?
AB: Vet fan inte riktigt. Det va brorsan som kom på det. Tror att han bara gillade namnet och hur det ser ut. Betyder ju hjärna på italienska. Det jobbiga är att ingen av oss i bandet har det. Haha.

MM: Vad händer annars för Cervello i det närmaste?
AB: Just nu jobbar vi på att boka in så mycket spelningar som möjligt för att promota plattan och går allt vägen så kommer vi köra turné i vinter med ett eller flera band i Sverige och troligen även Norge och övriga Europa.

MM: Kul. Det blir en vinter att se fram emot. Om vi går in lite mer på dig, hur kommer det sig att det blev trummor för dig?
AB: Min pappa är en gammal trummis och jag har väl alltid känt att det har funnits inom mig ändå sen jag var en liten grabb.

MM: Du spelade inga andra instrument under uppväxten?
AB: Nej, inte direkt. Sjunger gör jag dock. Jag älskar att sjunga. Har lagt en del sång på olika låtar genom åren.

MM: Hur kom du in på rock musiken?
AB: Jag har alltid lyssnat på rock. Enda sedan LP-skivornas tid. Haha. Vid 12-13 års ålder så var jag helt frälst i grungerocken. Jag satt typ och lärde mig alla Nirvana låtar på trummor för jag älskar Dave Grohl. Nått år efter det så upptäckte jag den progressiva rock och metal och framför allt Dream Theater som är lite av mina gudar. Därifrån tog det bara fart sen. Nu lirar jag själv i ett rockband där den mesta inspirationen kommer från grungen och progressive rock och metal.

MM: Då måste jag fråga dig vad du tycker om att Mike Portnoy, original trummisen i Dream Theater, inte får komma tillbaka till bandet efter sin utflykt Avenged Sevenfold?
AB: Tycker han gjorde rätt val. Tror aldrig han ville komma tillbaka till Dream Theater. Det är förmodligen media som har fått oss att tro det. Han kände att efter nästan 30 år med dom så ville han fortsätta att göra sina egna projekt och han har ju verkligen lyckats måste man säga.

MM: Får hoppas att du får en lika lång och framgångsrik karriär som Mike Portnoy och vi får önska er alla i Cervello lycka till framöver. Tack för pratstunden.

Jay Bartlett, Michel Baioni, William Fuglesang & Antonio Baioni

myspace.com/cervello

CervelloSpotify

Lämna en kommentar

  • Mest klickade senaste 2 dygnen

    • Inget
  • Arkiv