Intervju med Zach Householder (Whitechapel)

Dom har släppt fyra fullängdare. Varav den senaste, självbetitlade, släpptes i Juni tidigare i år. Med den skivan i bagaget skulle bandet från Knoxville, Tennessee, USA tillsammans med August Burns Red & The Devil Wears Prada turnera Europa från slutet av Oktober och en bra bit in i November. Men på grund av sjukdom inom familjen blev bandet tvungna att ställa in hela Europaturnén. Zach Householder, som är en av tre gitarrister i Whitechapel gav mig en liten pratstund om lite allt möjligt.

MickeyMike.se: Måste börja med att fråga hur du kom in på metalmusiken?
Zach Householder: Jag tror det började när jag gick i årskurs 5 då jag för tillfället va besatt av TV-spelet Motal Kombat, så när filmen kom ut så köpte jag per automatik soundtracket som inkluderade band som Fear Factory, Napalm Death och Type O Negative. Jag hade aldrig tidigare hört sån musik och fattade genast tycke för det.

MM: På tal om att köpa skiva, vilken va den senaste skivan du köpte?
ZH: Den senaste skivan jag köpte va Cattle DecapitationMonolith of Inhumanity och jag tyckte den va helt lysande. Den är så snabb och så arg, men har samtidigt en hel del catchiga riff. För att inte tala om musicerandet av varje medlem i det bandet är häpnadsväckande. Den va definitivt i min cd-spelare under en lång tid efter inköpet.

MM: Ni släppte er fjärde skiva i Juni i år, hur tycker du att ni har utvecklats som musiker från skiva till skiva?
ZH: Vi försöker alltid att växa från skiva till skiva och jag tror att vi har det i åtanke när vi skriver nytt material. Vi försöker alltid att tänka utanför boxen och göra något lite annorlunda varje gång. Vi experimentera med olika stämningar, olika taktarter och bara försöker göra något som inte fanns med på dom tidigare skivorna.

MM: Vad influerar er när ni skriver nytt material?
ZH: Ärligt talat, så är det jättesvårt för mig att summera mina influenser från andra band då det är så många av dom. Jag tror att när det gäller att skriva och hitta influenser, så måste det vara något som du kan känna när allt kommer tillsammans och som ger dig rysningar. Jag kommer ihåg när jag var yngre och gick och kollade på större band, så ville jag ALLTID låta som dom gjorde på scen och se så massivt ut. Jag tror att det var en stor del av mitt driv och jag influerades av det.

MM: Finns det några skivor som påverkat hur Whitechapel låter?
ZH: Det finns så många olika aspekter när det gäller hur Whitechapel låter. Vi har aldrig riktigt satt oss ner och sagt ”Hej, det här bandet är fantastisk och vi bör försöka låta så här.” Istället tror jag att vi bara började göra vår egen grej och ärligt, om jag sa några skivor som jag personligen trodde påverkat hur vi låter skulle det förmodligen vara helt annorlunda från om du frågat någon av dom andra i bandet.

MM: Tyvärr så va ni tvungna att ställa in den här Europaturnén, när tror du att era svenska fans kommer få möjlighet att se er här nästa gång?
ZH: Jag vet för ett faktum att vi kommer tillbaka till festivalerna i Europa i sommar, så förhoppningsvis kommer vi att vara någonstans i närheten. Jag vill be om ursäkt till alla våra svenska fans, men vi kommer snart komma tillbaka!

MM: Slutligen, vad händer annars i det närmaste för er?
ZH: Vi har lite välbehövlig ledighet och skriver nytt material, som alltid. Vi ska försöka göra det bästa av ledigheten som vi har för tillfället.

myspace.com/whitechapel

Whitechapel Spotify

Kommentera

  • Mest klickade senaste 2 dygnen

    • Inget
  • Arkiv

