Intervju med Mikael Sehlin (Degradead)

Dom har turnerat i bland annat Indien, Ryssland och naturligtvis runt om Europa med bland annat en hyllad spelning på Wacken Open Air 2010 som grädden på moset. Bandet ”upptäcktes” av Jesper Strömblad (ex-In Flames) som va en av dom 4 medlemmar från In Flames som producerade deras debutskiva, Til Death do us Apart, i IF Studios i Göteborg. Andra plattan Out of Body Experience och tredje plattan A World Destroyer spelades in i Peter Tägtgrens (Hypocrisy, Pain), Abyss studio, i Ludvika. Ikväll kan du se Mikael Sehlin och resten av Tullinges stoltheter Degradead röja loss på Göta Källares-scen till förmån för Rock Mot Cancer i samarbete med myjam, en välgörenhetsgala i metallmusikens tecken.

MickeyMike.se: Men vi tar det från början, hur kom du in på hårdrock och metal?
Mikael Sehlin: Om man går ända längst bak i mitt minne så minns jag att jag dansade och sjöng till svenska hjälten Mikael Jackson. Han kan ha varit amerikan också (och kanske hette han Michael Jackson). Va väl där jag upptäckte att jag gillade röster med riv i vilket han har i sitt högre register. I tidiga tonåren var det rock som gällde, kanske för att farsan spelat mycket Led Zeppelin hemma i stereon.
Efter många prövade stilar så som techno, hip-hop och vanlig rock började jag snabbt hitta mig in i hårdrockens värld. Det va Metallica som gällde. De tyngre banden som fick mig att gå in på riktig metall va band som Sepultura och Children Of Bodom.Till slut i gymnasiet då jag bara spelade gitarr ville jag ha mer tyngre och snabbare musik vilket fick mig att utforska flera band som At The Gates och In Flames.

MM: Vad lyssnade du på innan du upptäckte hårdrocken och metalen?
MS: Jag anser mig själv som musiker och inte bara metalhead så det finns en hel del från barndomstiden som fortfarande är riktigt bra som tidiga The Prodigy och Beastie Boys. Har lyssnat på otroligt mycket i mitt liv så gillar det mesta även om jag självklart lyssnar mest på metall.
Men The Prodigy håller i vått och torrt! Mycket hårdrocks influenser finns i den musiken så va inte konstigt att jag gillade det i tidig ålder.

MM: Hur ser din musikaliska skolning ut?
MS: Jag är i stort sett självlärd på det mesta. Började spela gitarr vid 6-års ålder fram tills jag började i sexan och upptäckte skolans trumset. Trummor är bland de roligaste jag vet att spela. Fortsatte att öva själv och med skolbanden fram till gymnasiet då jag började upptäcka sångens värld. Mycket tack vare skolans kör som va ett måste att sjunga i. David Szücs från Degradead och jag gick i samma klass så det va så jag gled in i att börja sjunga hårdrockssång.
Growlen tog oerhört lång tid att lära sig då jag ville hitta mitt eget sätt så ingen har i stort sett någonsin gett mig lektioner på den fronten. Efter gymnasiet har jag bara kört på, mestadels sång och på senare år har jag pressat mig själv att utveckla rensången till en högre nivå vilket kan vara extremt svårt och jobbigt i sina stunder.

MM: Några viktiga skivor för dig?
MS: Oj vilken lätt fråga. Haha. Nej, men utan någon speciell rangordning så kommer här ett gäng viktiga skivor i min uppväxt:
1. At The GatesSlaughter Of The Soul – Världens bästa dödsplatta
2. MetallicaRide The Lightning – Världens bästa Thrashplatta
3. SlayerGod Hates Us All
4. Dimmu BorgirPuritanihal Euphoric Misanthropia
5. SepulturaRoots

MM: Du har ju även ett sidoprojekt, Starphyre, hur började det och hur skiljer sig det från Degradead?
MS: Liksom med David (i Degradead) så hade vi även en annan klasskamrat som sysslar med musik och spelat bas i band som Babylon Bombs, Sharp och Sister Sin. Ricco som han nu heter kontaktade mig och bad mig lägga lite sång på en demolåt han och gitarristen John hade gjort. Jag provade och tyckte det va en kul grej och det visade sig senare att det va lite som en audition för bandet, Starphyre. Jag fick jobbet och kände att det va ett projekt jag inte ville missa, så sen ungefär 1 år tillbaka har vi raggat medlemmar till ett fullt band och skrivit låtar och spelat in demos. Skiva väntas komma nästa år.Musiken skulle jag enklast beskriva som ett hårdare Symphony X. Mycket melodier och nästan bara rensång. Ett otroligt kul projekt och just därför det skiljer sig så mycket från Degradead, så vill jag fortsätta för att utveckla min rensång och prova flera genrer då jag lyssnade mycket på sådan musik tidigare i livet.

MM: Vad händer annars då här i det närmaste för Degradead?
MS: Vi kom precis hem efter en treveckors turné runtom Europa med thrashlegenderna Overkill och 3 Inches Of Blood. Fem dagar efter var det dags att hoppa på Rockbitch Boat andra året i rad och som sagt ska vi ikväll spela på Rock Mot Cancer på Göta Källare Med Sterbhaus och Grave.
Senare i November drar vi ut på The Bwast In The East-turnén i Ryssland för andra gången. Vår andra headline turné i Ryssland som sträcker sig över hela landet i 10 dagar och 9 spelningar.
Annars blir det väldigt mycket jobb med ny skiva som gäller då vi ska in i studion i Januari och spela in. Skivan beräknas komma innan sommaren 2013 om allt går som planerat. Så bara på skivinspelning och förproduktioner har vi ton med arbete framför oss då skivan har ungefär en tredjedels material färdigskrivet.

MM: Då hoppas vi att allt flyter på planenligt med nya skivan och får passa på att tacka för intervjun.
MS: Tack för frågorna och stay metal och bränn små barn. Är det så man avslutar en intervju?

myspace.com/degradead

DegradeadSpotify

Kommentera

  • Mest klickade senaste 2 dygnen

    • Inget
  • Arkiv

