Intervju med Richard Sjunnesson (The Unguided, ex-Sonic Syndicate)

Han är förmodligen mest känd för sin tid som en av grundarna och frontman i Sonic Syndicate som han lämnade under hösten 2010. Han startade istället upp det som är tänkt, och är en bra bit på väg, att bli nästa framgångssaga. Efter att i November 2011 släppt den första fullängdare Hell frost, så har Richard Sjunnesson (numera frontman i The Unguided) satt nästa snöboll i rullning.

MickeyMike.se: Hur föddes idén med att skapa The Unguided?
Richard Sjunnesson: Jag och brorsan kände att vi var för begränsade rent musikaliskt i Sonic Syndicate och vi ville få utlopp för det vi egentligen ville göra dvs hårdrock och inte poprock. Sen hoppade Roland på tåget också, vilket gjorde det extra kul! Vi tre har alltid
älskat att skapa musik och låtar tillsammans.

MM: Vad beskriver enligt din mening The Unguideds musik bäst?
RS: Det är som en gammal Volvo! Mycket rost och mycket körglädje.
I sanningens namn så är vi för fjantiga för att kallas dödsmetal som
vissa envisas med. Så vi brukar säga melodisk metal eller modern metal, helt enkelt.

MM: Var ifrån hämtar ni inspiration till er musik?
RS: Det är Roger som skriver grunderna för alla låtar rent musikaliskt. Sen skriver
jag texterna efter en känsla jag får av att lyssna på låten. Oftast behandlar texterna
något som är högaktuellt i mitt liv för tillfället. Men inlindat metaforiskt och även
enkrypterat till den grad att det inte känns som man rapar upp någon dagbok.

MM: Finns det några andra band som är inspirationskällor till The Unguided?
RS: Kan bara svara för mig själv och lyriken. Och jag inspireras av allt runt mig.
Filmer, spel och böcker är även en stor inspirations källa. Kan inte
påstå att jag är direkt influerad av något annat band dock.

MM: Om vi går in lite mer på dig, hur kom du in på hårdrock och metal från första början?
RS: Fick en skiva av min farbror (R.I.P) när jag var liten. Det var Iron MaidenSeventh Son Of A Seventh Son, efter ett par rundor på den så var det kört! Tror jag även började med en ”Best Of” av Europe rätt tidigt. Helloween är också ett stort band som jag drev min mor till vansinne med, samt Manowar. Efter dom här banden så tog Blind Guardian över mitt liv helt totalt och sen tippades jag in i Dömetallen genom Dark Tranquillity.

MM: Hur är du musikaliskt skolad? Spelat några andra instrument eller enbart haft sången?
RS: Verkligen inte! Det som jag alltid varit intresserad av är sång och text, med betoning på texter och lyrik.

MM: Har för mig att jag läst någonstans att du var med en veva i Faithfull Darkness?
RS: Jag hade en kort period med Faithful Darkness i början av 2011. Men The Unguided tog upp allt för mycket tid och jag kunde inte ägna mig helhjärtat åt de bandet. Det blev en liten fnurra på tråden där också men det är löst nu.Jag la dock sång på en låt innan jag lämnade som kan spanas in här.

MM: Vilka plattor anser du är dom bästa som någonsin släppts?
RS:
♦ Blind Guardian Tales from the twilight world. Första Blind Guardian skivan jag köpte, förändrade mitt liv.
Iron MaidenSeventh Son Of  A Seventh Son. Den kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta.
The Crown Deathrace King. Mallen för Death metal! Johans (Lindstrand red anm) sång är gudomlig.
Dark TranquillityDamage Done. Tufft mellan den här och Haven, men Damage Done var väldigt speciell.
ManowarFighting the world. Den öppnade också en ny värld för mig.

MM: Vad händer i den närmaste framtiden för The Unguided?
RS: Vi gjorde vår sista spelning i år (?) på Klubben i Stockholm igår med Raubtier. Nu är det nytt album som ligger i fokus för att följa upp ”Hell Frost”. Vi har kommit igång bra med låtskrivandet och vi hoppas att kunna släppa en EP i år innan albumet kommer ut 2013. Vi släppte även nyligen en video till låten Betrayer of the code, som var utan tvekan en av de roligaste videoinspelningarna jag varit med om!

myspace.com/officialtheunguided

The UnguidedSpotify

Kommentera

  • Mest klickade senaste 2 dygnen

    • Inget
  • Arkiv

