Intervju med Brad Lehmann (Maylene and the Sons of Disaster)

Bandets namn och koncept bygger på legenden om det kriminella gänget KateMa” Barker och hennes söner som härjade genom USA under framför allt den första halvan av 1930-talet. Annars är det deras ”sydstats metal”-sound som är mest signifikativt för bandet som kommer från Birmingham, Alabama. Dom har till dagens datum släppt 4 alster varav den senaste, IV, släpptes hösten 2011. För oss i Sverige är dom kanske mest kända för att deras låt Step Up (I’m on It) gick att höras under första avsnittet på säsong 2 av TV-serien Sons of Anarchy. Brad Lehmann basist i Maylene and the Sons of Disaster sedan 2009…MickeyMike.se: Enligt din åsikt, vad är det som karaktärisera Maylene and the Sons of Disasters sound?
Brad Lehmann: Dallrande gitarrer, en fot stampande takt och att Dallas Taylor skriker om något.

MM: Vad influerar er?
BL: Livet. Människor vi känner, oss själva. Dallas har tex skrivit låtar om trafiken i Birmingham, Alabama. Vi håller oss till det vi känner till.

MM: Har du några personliga influenser i ditt sätt att spela bas?
BL: Jag gillar basister som håller ihop grunden för låten tillsammans med trummisen. James Jamerson från dom gamla Motown inspelningar har en sådan naturlig finess med basen. Du kan lyssna på de isolerade bas spåren från Bernadette eller någon av de andra Motown-klassikerna och höra att det är hans. Han la basen i en enda tagning. Billy Sheehan (Mr. Big) är en fenomenal basist när det kommer till teknisk skicklighet.  Han har rätt mängd flashighet, men håller ändå ihop det tillsammans med groovet. Jesse Keeler från Death From Above 1979 har ett uppfriskande sätt att attackera basen. Mycket dist och mycket groove som slår dig som ett ton tegel. Nyligen har jag verkligen börjat grottat ner mig Marlowe DK-videor som han har postat på www.notreble.com. För närvarande försöker jag att behärska hans ”dubbel tumme”-teknik.

MM: Hur är du musikaliskt skolad?
BL: På min mammas sida av familjen växte vi upp med musik och konst. Jag lärde mig mycket från min mamma och mina båda morbröder musikaliskt. Jag har ingen formell utbildning i musik, men min familj har alltid uppmuntrat och stöttat mig i alla mina musikaliska strävanden.

MM: Du gick med i bandet 2009, hur gick det till?
BL: Jag hade spelat i band sedan 2002 med Chad Huff, Matt Clark och Kelly Nunn (nuvarande och tidigare Maylene medlemmar) i Tampa, Florida. Jag kände Dallas och Roman Haviland från turnerings livet. Under de senaste 9 åren har jag tagit gitarr tech jobb, spelat gig och varit turnémanager för att kunna betala räkningarna. När Roman bestämde att han behövde ta en paus från turnerandet, fick han och bandet tag i mig. Då gjorde jag en turné med All That Remains och internationella Taste of Chaos 2009. Så när Roman till slut bestämde sig att han inte ville komma tillbaka, erbjöd bandet mig positionen.

MM: Vilken va den senaste skivan du köpte?
BL: Den senaste skivan jag köpte var Go Radio senaste skiva Close the Distance. Dom är goda vänner till mig och skivan är lysande. Om du är ett fan av smart och catchig låtskrivande, så är detta definitivt en skiva som du måste köpa. Dessförinnan köpte jag Justice skiva Cross. Det är tung elektrofunk. Jag gillar Justice för att det enda dom bryr sig om är att göra den musiken dom vill göra.

MM: Vad händer här närmst för Maylene and the Sons of Disaster?
BL: Vi sätter just nu ihop några demos för nästa skiva. Förhoppningsvis har vi snart fått ihop nya låtar som kommer sparka röv och trumhinna.

myspace.com/mayleneandthesonsofdisaster

Maylene and the Sons of DisasterSpotify

Kommentera

  • Mest klickade senaste 2 dygnen

    • Inget
  • Arkiv

