Recension av Parkway Drive på Debaser Medis (21/11)

Onsdagen den 21 november 2012, det är datumet som backdropen försvann spårlöst ur var mans minne till förmån för en gungande projektor. Det är också datumet som kung Carl XVI Gustaf borde abdikerat från tronen som Sveriges konung. Vi har nämligen fått nya kungar i Sverige, men vi tar det från början.

Kvällen på Debaser Medis inleddes av kanadensiska STRUC/TURES följt av amerikanska The Word Alive som kunde fått den publik dom förtjänade om inte garderoben på Debaser Medis höll tillbaka insläppet till den här slutsålda kvällen dvs ca 900 köande åskådare.

EMMURE Betyg: 4,0 av 5,0

När väl Emmure klev upp på scen och satte standarden för resterande delen av kvällen från sin första ton med den medryckande Solar Flare Homicide följt av Protoman, så började det för första gången se fullt ut i lokalen. Kungarna av Queens visade den här kvällen att det inte är av en slump som dom i Manchester tidigare under den här turnén gjorde sin 1000:e spelning tillsammans. Publiken gav kvintetten genomgående bra gensvar under hela spelningen och det va inte långa stunder som publiken förmådde sig stå stilla. Ett närmast klimaxliknande tillstånd nåddes under framförandet av Demons With Ryu, men kvalitén på resterande setet sjönk inte avsevärt från det och när väl bandet klev av scen efter den gamla trotjänaren When Keeping It Real Goes Wrong var dom inte bara kungar av Queens, dom var även kungar av Stockholm.

PARKWAY DRIVE Betyg 4,4 av 5,0

Den tronplatsen skulle visa sig vara högst temporär. Det var dags för kvällens huvudband, Parkway Drive.
Istället för att hänga upp en backdrop så projicerade en gigantisk projektor ett snyggt intro till tonerna av Sparks som förde tankarna till ett framträdande av Pink Floyd när Australiensiska Parkway Drive klev upp på scen. Efter introt höjdes tempot avsevärt med Old Ghosts/New Regrets och en mäktig ljusshow som varade hela den timmeslånga spelningen satte igång. Troligen så bjöd Parkway Drive den här kvällen på den mest avancerade ljusshowen någonsin på Debaser Medis. Om publikens gensvar var bra under Emmure, så var det nu enastående. Efter bandet framfört Dark Days efter ungefär halva spelningen så var det ungefär lika varmt i lokalen som en sommardag i bandets hemstad, surfparadiset Byron Bay. Faktum var att det var så varmt att det började imma igen rutorna av kondensen för åskådarna som såg konserten från den kraftigt AC-nedkylda bion på ovanvåningen. Kvällens bästa stod publiken i samförstånd med Parkway Drives frontman Winston McCall för när han upptäckte att projektorn (som projicerade rörliga bilder varvat med bandets logo under hela spelningen) gungade av publikens ständiga röj och eldade på publiken att få projektorn att gunga ännu mer. Effektfullt. Uppmärksamt. Skulle golvet verkligen stå pall för australiensisk metalcore när den framförs som bäst? Det gjorde det med en gnutta nöd och förmodligen en släng näppe på det.
Parkway Drive kom, dom såg, dom segrade och för en kväll så var dom de rättmätiga kungarna över Sveriges huvudstad.
Fotograf: Jesper Hedlund