Intervju med Philip Cross (Continents)

Kvintetten från södra Wales är aktuella med sin debutskiva, Idle Hands, på skivbolaget Victory Records som släpps den 22 Januari. Dom har nyligen avslutat en kortare Europaturné som tyvärr aldrig nådde Skandinavien och nu fokuserar dom helt på det kommande skivsläppet. Philip Cross sångare i Continents är här för att berätta om nya skivan och varför Du ska köpa den.

MickeyMike.se: Hur började det med Continents? Hur bildades ni?
Philip Cross: Det hela började 2010, Darryl (Sweet) och Tom (Weaver) ville få med mig i ett nytt musikprojekt. Jag var vid tillfället med i ett annat band. Sedan kom Dom (Turner) med i bandet efter några provspelningar på basen.
Efter det kom Duncan (Hammill), legenden själv, med på trummor i januari 2011, då vår ursprungliga trummis Matt lämnade bandet för att koncentrera sig på sitt andra band.

MM: Hur skulle du beskriva er musik för någon som aldrig hört er?
PC: Jag antar att man kan säga att vi har inslag av Ghost inside, Architects (UK), While She Sleeps, Comeback Kid & Emmure (har vi fått höra).
Jag menar, du kan plocka ut delar och säga ”Hej Det låter som så och så” men som helhet är det ganska svårt att pin-pointa ett band som jag jämför oss med. Varje låt på den nya skivan har sin egen inriktning. Jag tycker ingenting låter likadant. Det är därför jag knappt kan bärga mig för att folk ska få höra den.

MM: Vad är din vision med den nya plattan?
PC: Som den som skriver texterna, så är min vision att hitta hooks och riktigt catchiga textrader som folk kommer ihåg och sjunger med oss live. I princip på samma sätt som jag lyckades med i vår sång Trials. Så håll tummarna för att jag gjort det igen. Jag tror att vi åstadkommit det.

MM: Hur vill du beskriva soundet på nya plattan?
PC: Den har inslag av alla banden som jag nämnde tidigare i andra frågan. Den är fylld med breakdowns och tung gung, några hooks i olika tempon att bli galen till och massor av catchiga rader att sjunga med i. Räkna med tyngd det är allt jag kan säga!

MM: Vad hoppas ni uppnå med nya skivan?
PC: Förhoppningsvis kommer den här plattan visa oss vägen till att uppnå våra drömmar och turnera världen över. Om vi påverkar människors liv med vår musik och får folk att sjunga med i texterna tillsammans med oss, då vi vet att vi gör saker rätt och det är allt vi har föresatt oss att göra. Vi har ursprungligen aldrig tänkt gör det här. Det var alltid bara en dröm och från början visste vi att vi aldrig skulle ha råd att spela in skivan vi ville göra, så vi är extremt tacksamma för att Victory gav oss den här chansen.

MM: Skivomslaget, kan ni berätta lite om det?Continents - Idle Hands
PC: Skivomslaget gjordes av Richey Beckett. Kolla in honom på www.richeybeckett.com. Han är en person som vi har velat jobba med under en lång tid. Vi gav honom vår albumtitel och han kom tillbaka med det här skivomslaget. Hägern på kvinnans axel har en mytologisk symbolik – alltid positivt – representerar styrka, ädelhet  och oberoende. Också att hägern alltid ses längst ned i Richeys trädgård. Det är en perfekt kontrast till temat för skivan.

MM: Vad händer annars för Continents under 2013?
PC: Vi har massvis av turnéplaner för 2013 efter skivsläppet den 22 januari. Vi har nyligen kommit tillbaka från en 3 veckors turné i Europa och har pratat med vår agentur om festivalplaner, så håll ögonen öppna. Köp skivan, Idle Hands, 22 januari eller förbeställ den redan nu på Victory Records sida.Continents

 

myspace.com/wearecontinents

 

Continents på Facebook

Kommentera

  • Mest klickade senaste 2 dygnen

    • Inget
  • Arkiv

