Intervju med Tyler Konersman (Tear Out the Heart)

Bandet släppte sin debut, Violence, tisdagen den 19 Mars via Victory Records. Tyvärr skulle den här intervjun blivit publicerad redan då, men till följd av lite tekniska bekymmer är den tillsynes försenad. Bandet är i alla fall ett av dom mest intressantaste nykomlingarna inom metalcorescenen 2013. Tyler Konersman, vokalist i bandet, berättar varför just du ska har koll på Tear out the heart!

MickeyMike.se: Hur bildades Tear Out the Heart?
Tyler Konersman: Tear Out the Heart bildades ur askan av en del andra band som inte fungerade. Josh och jag hade jobbat med musik tillsammans under några år och dom andra killarna kom med efterhand. Jag känner Matthieu sen jag var liten och våra vägar korsades med Isaac & Matt när vi spelade runt omkring St. Louis lokala musikscen. En gång hamnade vi alla i samma rum och vi klickade på en gång och vi visste att det skulle bli nått av det här bandet.

MM: Hur skulle du beskriva er musik för någon som aldrig hört er?
TK: Ett kort svar? Metalcore, men jag vill tro att att vi är lite djupare än så. Vi försöker inte uppfinna hjulet igen på något vis, men vi har alla olika bakgrunder och inspirationer som gör vår musik förvånansvärt annorlunda än vad som kanske förväntas av oss.

MM: Vad influerar er?
TK: Jag tenderar att vara mer av en realist när det gäller mina texter. Jag ser det som ”min tid att ventilera” så att säga. Skräckfilmer är också en stor inspirationskälla för mig. Jag får också mycket energi och kreativitet från att dricka en flaska vin i en lokal kyrkogård. Det är där mina bästa idéer och skrifter kommer ifrån.

MM: 5 plattor som har haft störst påverkan i Tear out the Hearts sound?
TK: Jag tror inte att jag kan tala för hela bandet. Som jag sa tidigare så har vi alla olika inspirationer och det är det som gör oss, oss. Personligen skulle jag säga att alla nedanstående är stora influenser både vokalt och skrivtekniskt:
Poison the Well – Opposite of December
Glassjaw – Everything you wanted to know about silence
Refused – The Shape of punk to come
Nirvana – Nevermind
As I Lay Dying – Frail Words Collapse

MM: Vad var din vision för det nya plattan??
TK: Jag ville att folk verkligen skulle känna min röst. Jag vill att varje ord jag säger ska landa och få dem att tänka på vad det betyder för dem. Jag tror att hämnd och vanvård är något många människor kan relatera till, och ibland är det skönt att höra någon säga de saker du önskar att du kunde själv.

MM: Hur skulle du beskriva nya plattan?
TK: Mörk och intensivt tung, med fortfarande moget konstruerat och melodisk.

MM: På en av låtarna så gästar Caleb Shomo (Attack Attack) på sång, hur började det samarbetet?
TK: Caleb producerade vår skiva. Vi bad honom att lägga sång i slutet av inspelningen och han gick med på det. Han kompletterar låten perfekt och det har visat sig vara en av mina personliga favoriter på plattan.

MM: Vad händer i det närmaste för er nu?
TK: TURNERA! För närvarande så försöker vi fundera ut våra turnéplaner, men du kan tro att vi planerar på att komma ÖVERALLT!

MM: Får tacka så mycket för intervjun så hoppas vi att vi får se Tear Out the Heart på svensk mark inom kort.

Tear Out The Heart


Tear out the Heart på Facebook

Kommentera

  • Mest klickade senaste 2 dygnen

    • Inget
  • Arkiv

