Intervju med Donnie Andrich och Kyle Wesolowski (Years Since the Storm)

I Januari i år meddelande bandet att dom kritat på för Artery Recordings och 2 månader senare släpptes skivan Hopeless Shelter, en skivan som är en briljant blandning mellan metalcore och nu-metal. Frågan är om inte det är just deras hemvist som är anledningen till vilken genre dom musicerar i? Dom kommer nämligen ifrån delstaten, Massachusettes. En delstat som har för vana att kasta ur sig förstklassiga metalcore-akter och har gett oss band så som Killswitch Engage, All That Remains, Shadows Fall, Unearth och nu även Years Since the StormMickeyMike.se fick en pratstund med bandets vokalist Donnie Andrich och trummisen Kyle Wesolowski  från just nämnda Years Since the Storm.

MickeyMike.se: Och jag måste börja med att fråga vad det är som ni tror är anledningen till att det kommer så många förstklassiga metalcore-akter från just Massachusettes?
Kyle Wesolowski: Förmodligen för att bo här skulle göra vem som helst ångestfull och vilja skapa arg musik! Fast vi har verkligen en lång historia av stora fanskaror av all möjlig hård musik i Massachusettes oavsett om det är metal, metalcore, hardcore och så vidare. Det är en stor inspiration att ha så många stora namn som kommer från området, så det drivande för en massa människor som vill göra vad dom har kunnat göra och så småningom gå i deras fotspår.

MM: Vad har ni för influenser? Några andra band eller är det livserfarenheter?
Donnie Andrich: Lite av båda faktiskt.Vi är starkt influerade av nu-metal genren och av band som Slipknot, KoRn, Disturbed med flera. När det kommer till livserfarenheter, så har vi alla som en grupp och som individer gått igenom riktigt jobbiga tider så som alla gör, så vi skriver om våra liv, känslor och vad vi går igenom för tillfället.

MM: Hur skulle ni beskriva Years Since the Storm för någon som inte hört er?
KW: Jag skulle beskriva det som new age tvist på nu-metal med en blandning av metalcore och breakdowns som ger det en modern känsla. Och om det inte skulle ge tillräcklig  inblick i hur vi låter skulle jag be dom att sätta på sig hörlurar och lyssna själva.

MM: 5 plattor som haft störst inverkan på hur Years Since the Storm låter?
KW:

SlipknotIowa – Det här är det argaste skivan som någonsin skrivits. People = Shit, sammanfattar i princip hur jag kände när vi skrev vårt album. Den är också så otroligt varierande på så många sätt. Den här skivan har påverkat mitt liv från första gången jag hörde den och den gör det fortfarande än i dag.

KoRnIssues – Den är den mest vridna skiva som jag någonsin hört. Du kan höra dom råa känslorna i varje låt och jag ville få fram samma känsla i våra låtar också.

DeftonesDiamond Eyes – Detta album var definitivt ett stort inflytande i att skriva sångmelodier för albumet. Jag älskar hur Chino Moreno sjunger. Den är så melodisk och igångsättande. Det är en otrolig platta och min personliga favorit av Deftones plattor.

GallowsGrey Britain – Den här plattan innehåller några av de mest förbannad, dystra och riktiga texter jag någonsin hört. Dom delar samma sätt att se på saker som jag gör. Den här plattan bara måste vara med på en sån här lista.

Impending DoomThe Serpent Servent – Ännu en platta jag inte kunde hoppa över. Många av de stora aspekterna i vårt band har påverkats i hög grad av den här plattan. Det har spelats sedan i stort sett dag ett som vi har varit ett band. Än idag så tycker jag & vår gitarrist Eric Snapper att det är en av de tyngsta plattan genom tiderna.

MM: Hur skulle ni beskriva er nya platta, Hopeless Shelter?
KW: Jag skulle beskriva den som mycket mörk och arg, men också väldigt passionerad och känslodriven. När jag skrev texterna för den här plattan kände jag mycket starkt med allt som jag skrev om. Jag gör det fortfarande. Hur världen är frustrerar mig och många gånger känns allt hopplöst och att det aldrig förändras. Jag tycker att vi väckte dessa känslor till liv i varje aspekt av Hopeless Shelter.

MM: Har ni någon drömartist ni skulle vilja jobba med i framtiden?
DA: Om jag hade möjlighet att jobba med en drömartist skulle det vara David Draiman från Disturbed. Jag har alltid älskat hans sångstil och att blanda mina sång med hans sång skulle bli galet bra tror jag.

MM: Har ni några planer att komma till Europa och Sverige i synnerhet?
DA: Vi har inget planerat just nu, men vi planerar definitivt att komma till Europa och det bra landet Sverige och vi ser verkligen fram emot att det blir verklighet!

MM: Vad händer annars i det närmaste för Years Since the Storm?
DA: Vi ska nu ut på en 1 månadslång turné med Silence the Messenger och efter det ska vi bara turnera, turnera, turnera och turnera lite till. Så bered er på att se mycket Years Since the Storm i år.

MM: Får tacka för intervjun och hoppas att får se er på svensk mark inom en inte allt för avlägsen framtid.

Years Since the Storm

Colin McEachern (bas), Eric Snapper (gitarr), Donnie Andrich (Vokalist) Kyle Wesolowski (trummor), Troy Wilson (gitarr)

Years Since the Storm på Facebook

Kommentera

  • Mest klickade senaste 2 dygnen

    • Inget
  • Arkiv

