Intervju med Peter ”Pepe” Lyse Hansen (HateSphere)

Bandet har sedan det bildades år 2000 släppt 8 plattor, varav den senaste, Murderlust, släpptes i slutet av September förra året. MickeyMike.se tog ett snack med danska HateSpheres gitarrist Peter ”Pepe” Lyse Hansen, som är den enda originalmedlemmen kvar i bandet, om bland annat den senaste plattan och Stockholmsspelningen som nu, tyvärr, inte blir av.

MickeyMike.se: Ni har släppt 8 plattor, hur tycker du ni har utvecklats från första skivan till nu?
Peter Lyse Hansen: På Murderlust har vi gått mer i riktning mot rock, speciellt ljudmässigt. Vi hatar verkligen  trenden med att göra ljudbilden så perfekt och steril i musik, så vi siktade mot råare sound och använde inte så mycket tid till att fixa till saker som vi spelade in. Allt som allt så är den musiken du hör så riktig vi kan göra den. Hehe. Musikmässigt tycker jag att vi har gjort en riktigt varierande skiva. Vi har lyckats göra en del saker som vi har inte gjort tidigare. Fear me är HateSpheres motsvarighet till Morbid Angel möter Gojira möter oss och vi gillar den episka känslan i den. Så har vi dom snabba HateSphere thrashy låtarna som titelspåret Murderlust, Iconoclast och Punishable by death. Vi har den mer rockiga som The violent act, vi har den episka instrumentala låten In Process och vi lite mer groovy i låtarna Darkest of forces och Pandora’s hell. Om du jämför den här plattan med dom förgående, så är vi både mer råa och melodiska här gången.

MM: Har ert sätt att skriva musik på förändrats under årens lopp?
PLH: Jag tror att det har det. Och det är helt naturligt. När du börjar göra musik, så måste du lära dig hur man gör och vad som passar dig bäst. Nu efter så många år så vet vi hur vi fungerar bäst och vi är mycket mer säkra på vad vi gör. Vi skriver vad vi känner för och tror mer på det vi gör.

MM: Vad har ni influenser i er musik? Några andra band eller är det livserfarenheter?
PLH: Jag antar att när du börjar som musiker, tenderar du att bli väldigt influerad av vissa andra band. Man hör ofta nya oerfarna band låter som andra band och saknar den där egna personliga touchen. När du utvecklas, så förhoppningsvis vänder du dig bort från det skapar din egna identitet och sound som band. Jag kan lätt höra vad vi influerades av i början, men jag har svårare för det nu och det är en bra sak. Det visar bara att vi har hittat ett eget sound och inte lutar oss mot andra band i alla fall inte avsiktligen. Hehe. Så jag skulle säga att våra egna personligheter och vardag influerar vår musik.

MM: 5 skivor som haft störst inverkan på HateSphere musik?
PLH: Svårt, men jag säga en del av dom plattorna som inspirerat mig åtminstone och jag antar att det på ett eller annat sätt har inspirerat på HateSphere sound.
★ Def LeppardHysteria
★ MegadethCountdown to extinction
★ NevermoreDead heart in a dead world
★ Death Human
★ MorgothOdium

MM: Många musiker inom metalscenen lyssnar på annat än just metal privat, har du några guilty pleasures?
PLH: Jag lyssnar faktiskt oftast på metal eller hårdrock, men jag är svag för en del 80-tals musik också och alla i HateSphere gillar att festa till eurodance när vi behöver komma in i den rätta stämningen. Hehe. En av de nyare banden som jag lyssnar myckey på är Muse.

MM: Ni skulle egentligen vara förband åt The Haunted 8 Maj i Stockholm
PLH: Ja, tyvärr så blev den spelningen framflyttad till September/Oktober och eftersom den då krockar med vår egna europaturné med Finntroll, så kommer vi inte spela i Stockholm i alla fall. Vilket är tråkigt, vi hade verkligen sett fram emot att återvända till Stockholm! När vi väl spelar där kan ni förvänta er kick ass  föreställning och fem killar som har kul på scen, det är HateSphere.

MM: Vad hade ni för förväntningar på spelningen?
PLH: Som jag sa tidigare, så hade vi sett fram emot spelningen. Förra gången vi spelade i Stockholm var 9 år sen, då både med Kreator och Morbid Angel och vi hade verkligen några riktigt bra spelningar där. Så jag hade förväntat mig en kick ass publik och en trevlig atmosfär, men vi kommer att få det nästa gång då istället.

MM: Vad händer annars i det närmaste för HateSphere?
PLH: Vi har precis turnerat i Danmark, så nu tar vi en liten paus innan vi ska spela på ett par festivaler i sommar. Under hösten turnerar vi Europa tillsammans med Finntroll.

MM: Vi får hoppas på att vi inom väldigt snar framtid verkligen får se HateSphere i Stockholm. Tack för intervjun.

HateSphere_Photo_by_Peter_Svendsen

HateSphere på Facebook

Comments
One Response to “Intervju med Peter ”Pepe” Lyse Hansen (HateSphere)”
  1. HoAkie skriver:

    Ser fram emot spelning i Stockholm jag med. The Haunted spelningen blir liksom inte speciellt intressant nu😛

Kommentera

  • Mest klickade senaste 2 dygnen

    • Inget
  • Arkiv

