Intervju med Michael Crafter (Confession, ex-I Killed the Prom Queen)

Han har ett förflutet som vokalist i I Killed the Prom Queen (2001-2006, 2008) och han även vart vokalist i både Bury Your Dead & Carpathian under kortare perioder. Numera frontar han Australiensiska bandet Confession som har sitt ursprung i Melbourne. Uppföljaren till The Long Way Home som släpptes hösten 2011 är på gång och släpps 21 Juli i Sverige via Lifeforce Records och heter Life and DeathMichael Crafter pratar med MickeyMike.se om nya skivan och lite annat smått och gott.

MickeyMike.se: Först måste jag fråga varför ni valde just Confession (=bekännelse) som bandnamn?
Michael Crafter: Hade en massa namn på en lista och valde till slut ett. Det var typ 6 år sen, så kan inte riktigt komma ihåg dom andra alternativen. Haha. Ingen riktigt bra historia bakom det valet.

MM: Hur skiljer sig nya skivan, Life and Death, från era tidigare släpp?
MC: Jag tycker den är tyngre, vi droppade cleansången som vi hade förr och vi valde att göra något annorlunda. Jag tycker det fungerat och vi har utvecklat ett nytt sound för bandet.

MM: Vad var din vision med Life and Death?
MC: Jag tror att den bara behövde vara så tungt och så melodisk som möjligt utan att någon del tog över. Det är en känslomässig skiva för mig personligen och jag skrev samtidigt som jag gick igenom en riktigt jobbig period.

MM: Hur skulle du beskriva soundet på nya skivan?
MC: Moshdelar, melodiska delar och massor av tunga grejer längs vägen. Inget skitsnack, ingen ren sång längre. Bara rakt upp och ner metal influerad hardcore.

MM: Ni arbetade med Kalifornien baserade Dan Castleman på nya skivan, var det någon skillnad i inspelningsprocessen från när ni arbetade med Göteborgsbaserade Studio Fredman på er förra skiva ‘The Long Way Home‘?
MC: Ja jag tror det var ett bra beslut. Vi hade mer tid i studion och Dan jobbade med en hel del coola saker, så det gick bra. Det är en solid skiva. Ett annorlunda sound mot Studio Fredman, men tungt som fan på ett annat sätt. Jag tycker det finns ett Eurometal sound och ett amerikanskt metalsound. Vi har haft turen att få spelat in i två olika länder och skapat bra tunga skivor båda gångerna.

MM: Vad är historien bakom skivomslaget till nya skivan Life and Death?Confession - Life and Death
MC: Jag ville att den skulle visa liv och död i en bild. Jag tycker att ha en liten flicka gör det mer gripande, gör det mer verkligt. Vi har en vän somfotograferade sin dotter för omslaget. Juliet, flickan, är en form av YouTube superstjärna med en låt som heter My first hardcore song. Hon var en perfekt bild för omslaget.

MM: Vad inspirerade er på den nya skivan?
MC: Jag tror det är personliga nyligen upplevda erfarenheter. Bortgången av min vän, min dotters födelse och att båda mina föräldrar har cancer. Jag ville släppa en skiva dr jag sjunger om det. Det är tungt, det emotionellt och det taget från några av de bästa och sämsta tankar jag har haft att göra med i mitt liv. Vi skrev en skiva som matchade vad vi ville få fram. Och när allt kommer omkring så ville vi ha en tung, mörk och emotionell skiva.

MM: Fem skivor som haft störst inverkan på Confession sound?
MC:
★ HatebreedPerseverance – Det var den skivan som nådde mainstreamen. Det första hardcore bandet som blev stora. Det var ett stort släpp och blev spelad varje dag av mig på tidiga turnéer.

Bury Your Dead – Beauty and the Breakdown – Jag gick med i bandet inte långt efter den släpptes och fick sjunga dom låtarna inför massiva amerikanska publiker. När jag bestämde mig att det bandet inte var för mig, så flyttade jag hem och jag hade fortfarande gnistan att göra något annat och det blev Confession.

Parkway Drive – Horizons – Har åkt på turné med min vänner och såg dom gå från ett litet band till en av dom största metalcore banden genom tiderna. Den här skivan är så bra och satte dom i stadion stora arenor över hela världen.

Jag har inte fem skivor, men dom här tre skivorna hjälpte verkligen till att forma bandets sound.

MM: Har du någon drömartist du skulle vilja jobba med i framtiden?
MC: Kurt Cobain! Kommer förmodligen inte hända dock. Haha.

MM: Vad händer i det närmaste för Confession?
MC: Förhoppningsvis kommer vi tillbaka till Europa. Säg till folk att ligga på Avocado Booking och få oss tillbaka. Det skulle vara kul och komma tillbaka och spela dom nya låtarna.

MM: Jag får tacka så mycket för intervjun och hoppas på att så många som möjligt låter Avocado Booking veta att vi vill ha tillbaka Confession till Europa.

Confession2014resConfession på Facebook

Kommentera

  • Mest klickade senaste 2 dygnen

    • Inget
  • Arkiv

