Intervju med Michel Bärzén (Sonic Syndicate, Degradead)

Att påstå att Michel Bärzén har många järn i elden är ingen underdrift. Dels spelar han bas i Degradead och sen ungefär ett år tillbaka spelar han även bas i Falkenbergs stoltheter Sonic Syndicate. Båda banden är i allra högsta grad aktuella, Degradead med att i slutet av Januari i år släppt sin femte platta (via Metalville) och Sonic Syndicate skrev nyligen på för skivbolaget Despotz Records med allt vad det innebär. Det är med andra ord på tiden MickeyMike.se adresserar några väl valda frågor till Tullingesonen. 

MickeyMike.se: Vi tar det från början, hur är du musikaliskt skolad?
Michel Bärzén: Redan som litet barn var jag intresserad av instrument och då speciellt gitarr. När jag fyllde 14 år så fick jag min första elgitarr av mina föräldrar som jag jämt och ständigt satt och plinkade på. När jag år 2000 tillsammans med Kenneth och David startade bandet Septima, som sedan ändrades till att bli bandet Degradead, så fick jag upp ögonen för basinstrumentet. Jag gick på ett fåtal baslektioner men tyckte inte det gav det jag var ute efter. Som tur var så hade jag tränat upp mitt gehör från alla dagar man suttit som liten och plockat ut låtar från bandspelaren och radion. Många dagar och nätter har gått åt för att komma dit jag är i dag gällande min musikaliska kunskap.

MM.se: Vad var din inkörsport till hårdrock och metal?
MB: Båda mina föräldrar har alltid lyssnat på hårdrock och pop. När jag var 11 år så tog min morbror med mig på min första rockkonsert och fick då se KISS. Det var ju helt magiskt för mig som då fick blodad tand och ville se mer, så jag började gå på fler konserter och såg artister så som Deep Purple, Michael Jacksson med flera och en mörk vinterkväll, så kom en polare hem till mig med ett kassettband med ett band som hette Metallica med plattan Kill Em All och det var nog här jag tog mina första steg in i Metalvärlden.

MM.se: Får passa på och fråga vilka fem plattor som betytt mest för dig?
MB: MetallicaMetallica (The Black Album)
PanteraCowboys from hell
TestamentThe Gathering
ShinedownThe Sound of madness
Pearl JamTen

MM.se: Har du någon guilty pleasure artist?
MB: Jag är en sjuk allätare när det kommer till musik (och mat). Just nu har jag så många favoritlåtar på min lista, allt ifrån metal, rock till pop. Några av dom största favoriterna i dag är nog Testament, Shinedown och Papa Roach.

MM.se: 29 Januari i år släppte ni i Degradead er nya självbetitlade platta, hur skulle du vilja beskriva den?
MB: På den här skiva känner jag att ingen höll tillbaka något. Den är fartfylld, aggressiv och känsloladdad. Det är helt klart den starkaste skiva vi gjort och jag kan inte vara mer nöjd med resultatet.

MM.se: Ni har ju nu släppt 5 skivor, har ert sätt att skriva musik på ändrats sen första skivan Til death do us apart som ni släppte 2008?
MB: Ja, det tycker jag verkligen. Vi har alla utvecklats både som musiker och personer genom dom många åren tillsammans. Vi har aldrig varit rädda för att prova på nya utmaningar eller för att ta ut svängarna när det gäller låtskrivandet.

MM.se: Finns det några planer att följa upp plattan med en turné?
MB: Självklart hoppas vi på att komma ut på vägarna så snart som det är möjligt, men så sent som igår så fick våran gitarrist David sitt första barn så just nu tar vi det lite lugnt med spelandet.

MM.se: Du gick ”nyligen” med i Sonic Syndicate, hur gick det till?
MB: Det började med att Karin Axelsson fick sitt första barn samt att hon hade problem med både rygg och handleder, så hon ville ta ett litet break från spelandet. Sonic hade i det läget bokat en rad festivalspelningar samt turnéer så dem behövde hitta en stand in snabbt. Degradead hade en spelning i Stockholm tillsammans med bandet Epica (20 April 2015 reds.anm). Robin och Nathan från Sonic såg oss spela denna kväll och frågade efter spelningen om jag kunde tänka mig att spela med dem under dom kommande spelningarna. Degradead hade inte så mycket bokat just under denna period,  så det passade bra för mig att hoppa på Sonic. Jag agerade stand in för Sonic i ca 1 år då Karin till slut beslöt sig för att lägga basen på hyllan för gott. I samband med det, så fick jag frågan om att bli medlem i bandet fullt ut, vilket jag självklart tackade ja till. Det är ett band, så som Degradead, med många duktiga musiker och inte minst trevliga människor som i dag har blivit mina närmsta vänner.

MM.se: Sonic Syndicate signade nyligen med Despotz Records och antas släppa ny skiva inom en inte alltför avlägsen framtid, hur ser tidsplanen ut med nytt skivsläppet?
MB: Sedan en tid tillbaka har vi suttit och skrivit material till en kommande skiva. Vi kommer att gå in i studion för inspelning den 2 Juni, så om bara 10 dagar. Så det är något jag ser fram emot väldigt mycket.

MM.se: Hur skiljer sig din roll i Sonic Syndicate mot den du har i Degradead?
MB: Den skiljer sig inte speciellt mycket faktiskt. Jag fick hoppa in i min roll som medlem i bandet direkt och sätta min prägel med det sätt jag spelar på, samt vara med i låtskrivandet av den kommande plattan vilket är väldigt viktigt för mig.

MM.se: Hur går det att kombinera ditt engagemang i Degradead och Sonic Syndicate? Några svårigheter?
MB: Det funkar förvånansvärt bra då jag planerar alla spelningar i god tid med både band och management.

MM.se: Och slutligen, utöver musikalisk begåvning, har du någon dold talang?
MB: Jag kan många partytricks. Du får bjuda mig på en Gin & Tonic så får jag visa dig. Haha.

MM.se: Får tacka så mycket för intervjun och vi ser framemot kommande skivan med Sonic Syndicate och framtida spelningar med Degradead.

Michel Bärzén

Sonic SyndicateSpotify
DegradeadSpotify

 

Comments
One Response to “Intervju med Michel Bärzén (Sonic Syndicate, Degradead)”
  1. Hoakie skriver:

    Välskrivet!

Kommentera

  • Mest klickade senaste 2 dygnen

    • Inget
  • Arkiv

