Intervju med Erwan Billon (WeaksaW)

Kvintetten från Montpellier i södra Frankrike släppte 27 Maj plattan The Wretched of the earth via Lifeforce Records. En skiva som producerades, mixades och masterades av ingen mindre än Mark Lewis (Cannibal Corpse, Whitechapel, The Black Dahlia Murder). Plattan är brutal och modern utan att för den skull falla in i genrens stereotyper. MickeyMike.se tog sig ett snack med Erwan Billon, gitarrist, i WeaksaW om nya plattan, guilty pleasure musik och hur dom skulle vilja inta Sverige.

MickeyMike.se: Hur bildades WeaksaW?
Erwan Billon: WeaksaW bildades 2008, i Montpellier i Frankrike av Leo Sendra (gitarr) och Bryan Tronquet (trummor), som tidigare spelade i ett skareggaeband (på riktigt alltså). Dom bestämde sig för att spela något lite mer brutalt. Efter det anslöt sig Tristan Haillot (sångare) och Charles Villanueva (bas) till bandet och någon månad senare kom jag med månader och gjorde vår line-up komplett och sen dess har det vart oförändrat! Vi var mer influerade av hardcore på den tiden. Vårt sound har utvecklats naturligt mot det något mer tyngre hållet.

MM.se: Ert bandnamn, vad är historien bakom det?
EB: Det är en legendarisk berättelse om två unga män, något berusad efter en Dream Theater konsert, som bestämde att dem behövde två ”W” i deras bandnamnet , ett ”K” i mitten och ett gäng vokaler emellan för att göra så det låter coolt. Så där har du, ”WeaksaW” var fött. Vi har senare lagt till rötterna till den ursprungliga logotypen, och det blev vårt varumärke. Det betyder inte någonting, det är kort och vi är dom enda på Google, så vi behöll det!

MM.se: Om man inte har hört talas om er, hur skulle du beskriva er?
EB: Vi vill skriva och spela musik som är både tung och melodisk. Något som är ‘rakt på’ och ambivalent. Jag skulle nog säga att det är ett ”modernt sound”, men det säger inte så mycket och det kan låta nedsättande. Du kan höra en hel del influenser i WeaksaW. Alla i bandet lyssnar på en stor mängd olika musikstilar och jag tycker man kan höra det på slutresultatet. Som exempel så är jag ett stort fan av klassisk dödsmetal, så jag försöker lägga in sån vibe i vår musik, men och andra sidan så är Leo vår huvudkompositör och han är inte så mycket för extrem metal. Han älskar Deftones och ger det omgivande soundet i WeaksaW. 

MM.se: Ni släppte The Wretched of the earth 27 Maj, vad hade ni för vision med plattan?
EB: Vi ville fortsätta på den väg vi tog med vår senaste EP, James Huston Jr. Vi började med en stor mängd förproduktioner. Jag tror vi hade mer än 50 låtar och riffsamlingar till skivan. Efter det försökte vi hitta en viss enhetlighet mellan låtarna som vi jobbade med. Vi ville behålla den melodiska och omgivande vibben som vi hade på James Huston Jr utan att förlora något på riffen och det som var medryckande i låtarna. Efter det började vi skriva texterna och linjerna för skivan började ta form. Dom flesta texterna på The Wretched of the Earth är om glömska (zabveniye på ryska), några bortglömda berättelser från historien. Det är verkligen ryggraden på den här plattan.

MM.se: Hur skulle du beskriva resultatet?
EB: Jag skulle säga att skivan är hemsökt och tung. Vi försökte utveckla en max av brutalitet och atmosfär och vi är ganska nöjda med slutresultatet. Mark Lewis gjorde ett fantastiskt jobb med produktionen. Jag tror han verkligen förstod vart vi ville och hjälpte oss uppfylla vår vision. Hugo Cavailles ritade ett vackert konstverk för omslaget till The Wretched of the Earth och fångade verkligen viben av skivan.WeaksaW - The Wretched Of The Earth

MM.se: Vad inspirerade er när ni skrev skivan?
EB: När vi skriver låtar försöker vi att inte lyssna på metal. Man kan lätt bli influerad av något du lyssnar på för tillfället och det slutar med att man skriver redan existerande riff. Som jag sa tidigare så har vi alla våra influenser som vi tillsätter i vår musik. Jag har vuxit upp med band så som Death, Morbid Angel & Slayer. Jag har även lyssnat en hel del på post-rock så som Pelican och This Will Destroy You. Så när jag skriver musik till WeaksaW, så är det en blandning av allt jag lyssnat på genom åren. Jag tror det är samma sak för alla i WeaksaW.

MM.se: 5 plattor som haft störst inverkan på WeaksaW sound?
EB: Det är en knepig fråga eftersom vi alla lyssnar på olika saker, men det finns några metalplattor som vi alla är överens om som fick oss att plocka upp instrumenten från första början.

HateSphereSerpent Smiles and Killer Eyes – Den här skivan är helt galen. Den har det där svängiga och rabiata känslan. Ljudet är bra, låtarna är bra och texterna är badass. Vad mer vill man ha ut av en metalplatta? The Sickness Within är en annan av våra all time favoritplattor, vi brukade spela titelspåret i början av bandet.

Lamb of God – Sacrament – Den här plattan är perfekt. Det är som popmusik möter thrash hardcore eller vad som helst, men på ett bra sätt. Låtarna är medryckande och hela plattan är episk. Vi jammade den här skivan i all oändlighet när vi är ute på vägarna och jag tror den hade stor inverkan på vårt tidiga material, jag tänker då på vår första EP, The Overture.

GojiraFrom Mars To Sirius – Vad kan jag säga om den här? För mig så är det en av dom bästa plattorna genom alla tider. Den har allt, groovet, tyngden och är storslagen. Den har intelligenta och ovanliga texter, en riktig konstnärlig vision. Jag älskar Morbid Angel viben som kommer ut från den här fullängdaren. Jag är verkligen en riktig fanboy när det kommer till den här plattan, så jag kanske inte är så objektiv. Både jag och Bryan är stora Gojira-fans och jag tror man kan hitta en gnutta av influenser från dom i vår musik.

DeftonesAround the Fur – Som sagt så lyssnar Leo, vår huvudkompositör, mycket på Deftones. Jag tror verkligen dom har influerat hans sätt att skriva riff på och sätter samman låtar. Och man måste bara älska huvudriffet i My Own Summer, det är verkligen groovy.

Baroness – Yellow and Green – Det här är en platta som vi nyligen börjat lyssna på. Det är verkligen ett mästerverk. Låtskrivandet är utmärkt. Dom vet hur man sjunger utan autotune, det känns äkta och uppriktigt. Vet inte riktigt om dom påverkat vår ljudbild ännu, vi får se.

MM.se: Har du någon drömartist du skulle vilja göra ett samarbete med på en framtida WeaksaW platta?
EB: Jag personligen tror att det skulle vara riktigt intressant att arbeta med en artist som inte är från metalgenren, försöka blanda våra musik med något helt annat. Man ser inte många metalband som samarbetar med människor med andra musikaliska horisonter. Kanske för att metal inte är direkt lättlyssnat, men jag är säker på att det skulle fungera någon gång. Det är något jag har haft i åtanke en längre tid. Får försöka jobba på det och få det hända, så får vi se.

MM.se: Många artister inom metalgenren lyssnar på annan musik privat. Har du några guilty pleasures?
EB: Vi gör det nästan värre än det, vi spelar annat än metal! Leo och Charles spelar pop/folk, Bryan spelar i olika coverband med inriktning på Aerosmith och Led Zeppelin. Tristan och jag har ett post-rock band och jag lever även för en annan passion, occitan polyfonisk sång. Jag skojar inte, googla Lo Barrut och Uèi. Så ja, vi lyssnar på annat än metal, från traditionell musik till electro och en hel del hip hop också. Min personliga guilty pleasure just nu är La Gale, en schweizisk rappare, hennes senaste platta är galet bra (Lyssna här).

MM.se: Vad händer i det närmaste för WeaksaW? Några gig på gång i Sverige?
EB: Vi hade en del releasefester i Maj och vi ska ut på turné i September. Vi har aldrig spelar i Sverige, så det skulle vara ett sant nöje i en sånt metalland. Om du känner till några promoter som skulle vara intresserade, hör av dig! Vi kan ta med oss sydfranska viner och illaluktande ostar.

MM.se: Om det var upp till er, vilka band skulle ni vilja turnera med i Sverige?
EB: Om det var upp till oss, så tror jag vi skulle ta med oss bra franska underground band så som Dead Cowboy’s Sluts, It Came from Beneath, Yurakane, Knox, Grorr, Dawn of Justice och Gravity. Någon form av en fransk invasions turné. Det skulle vara kul och träffa svenska underground band på vägarna. Och i en fantasivärld, så skulle det vara galet att turnera Sverige med At the Gates! Det finns ett annat svenskt band som jag och Tristan är ett fan av och det är As You Drown. Jag vet att dom splittrades för ett par år sen, men det skulle ha vart riktigt coolt att dela scenen med dom killarna.

MM.se: Får hoppas att någon promotor läser det här och ser till att vi får se en franska invasions turné med er i huvudrollen här i Sverige i framtiden. Får tacka så mycket för intervjun.
EB: Tack så mycket för frågorna. Ber om ursäkt för den dålig engelskan och vi ses snart i Sverige, förhoppningsvis.

WeaksaW

WeaksaWSpotify

Kommentera

  • Mest klickade senaste 2 dygnen

    • Inget
  • Arkiv

