Intervju med Billy Jeans (Mean Jeans)

Bandet beskriver sin musik som en Ramones influerad pop punk med garage rock attityd, vilket onekligen är en väldigt träffande beskrivning på vad trion från Portland, Oregon i USA faktiskt levererar. Den 22 April i år släppte bandet sitt fjärde alster, New Tight Dimension, en 25 minuters långt mästerverk i punkens tecken via Fat Wreck Chords. Bandet, Mean Jeans, är Sverigeaktuella när deras Europaturné Guilty of being tight tour landar här för att göra 3 spelningar. Billy Jeans (sångare och gitarrist) berättar för MickeyMike.se om nya plattan, varför dom heter just Mean Jeans och vad som gör att deras musik sticker ut ur mängden.

MickeyMike.se: Hur bildades Mean Jeans?
Billy Jeans: Jeans Wilder och jag bodde i våra mammors källare, drack öl och lyssnade på skivor varje kväll. Vi bestämde oss för att skriva och spela in en låt som blev Party Animal (från vår första fullängdare). Det var kul och vi gillade resultatet, så vi bestämde oss för att starta ett pop punk/garageband som var hängivet åt fest. Tydligt nog så hade vi inget annat som hände i våra liv vid tillfället.

MM.se: Varför valde ni Mean Jeans som bandnamn?
BJ: Namnet valde oss. En hämndlysten ex-flickvän klottrade orden MEAN JEAN i hela staden som vi bodde i för att smutskasta namnet på en annan tjej, Jean. Det inkluderade mina föräldrars hus, min favorit restaurang, verkligen överallt. När vi hade några låtar klara behövde vi ett namn och det där namnet var redan skrivet överallt. Ett omedelbart erkännande.

MM.se: Hur var punkscenen där ni växte upp? Växte ni upp i Portland?
BJ: Vi är alla från Washington D.C. området från början. När jag växte upp var punkscenen stor. Det fanns en stark historia av lokala punkband att gilla, så som Minor Threat och Void. Sen när jag själv började spela musik, så fanns det massor av stora lokala band att se och lära av, så som The Suspects, The Goons, Pg.99, Majority Rule och Pig Destroyer. En del av killarna från dom banden tog med mig på mina första turnéer och visade mig en massa bra musik som har vart med mig sen dess. Några år senare, spelade vi vår första spelning i D.C. med Mean Jeans och jag kände att den spännande tiden med punk hade både kommit och gått. Så vi flyttade omedelbart riktigt långt bort, till Portland som verkligen har vart bra för oss.

MM.se: Hur skulle du beskriva er musik?
BJ: Party punk? Idiotisk punk? Rock n’ roll?

MM.se: Finns det en särskild aspekt av ert sound som ni vill att lyssnarna ska fokusera på som gör att Mean Jeans sticker ut?
BJ: Vi älskar pop och älskar att spela vild snabb musik. Och vi älskar att festa. Och vi älskar dumma slapstick komedier. Det är det som är Mean Jeans.

MM.se: Vilka influenser har ni i er musik?
BJ: Powerpop, festa och omognad.

MM.se: 5 skivor som har haft störst inverkan på Mean Jeans sound?
BJ: RiverdalesStorm The Streets
The QueersLove Songs for the Retarded
RamonesSubterranean Jungle
TurbonegroAss Cobra
Plastic BertrandCa Plane Pour Moi

MM.se: Ni har ju skivkontrakt med Fat Wreck Chords, hur firade ni att ni fått skivkontrakt med dom?
BJ: Genom att festa superhårt. Eller det är faktiskt inte riktigt sant, vi fick nyheten när vi var på flygplatsen på väg hem från vår första Japanturné, så vi var helt utslagna. Det blev några high fives.

MM.se: Ni låg ju tidigare på Dirtnap Records, vad är största skillnaden att ligga på Fat Wreck Chords istället för Dirtnap?
BJ: Jag skulle vilja säga att vi fortfarande är stora fans av Dirtnap och har en hel del att tacka dom för. Övergången till Fat Wreck handlade mestadels om nyfikenhet med vad vi kunde göra för bandet. Få ut mer av samma tråkiga. Fat Wreck har en hel personaluppsättning som gör allt bolagsjobb och alla dom är fantastiska och det är förmodligen den största skillnaden. Dirtnap är mindre. Det var dels det och veckan vår skiva släpptes fick vi åka på turné tillsammans med NOFX som var en helt galen möjlighet.

Mean Jeans - Tight New Dimension

MM.se: Ni släppte ju er debut på Fat Wreck Chords, Tight New Dimension, 22 April i år. Vad var er vision med skivan?
BJ: Jag ville göra en riktigt absurd platta, både estetiskt och lyriskt. Jag ville att den skulle vara något du kunde skruva upp volymen extremt högt till. Något som gör att du omedelbart vill festa eller lyssna på när du är i partyzonen. Och varje låt skulle vara riktigt medryckande.

MM.se: Och hur tycker du skivan blev?
BJ: Om vi bara uppnådde hälften av det är jag glad. Det har vart ett tag sen jag lyssnade på skivan själv, så jag är inte riktigt säker, det är upp till alla andra att bedöma.

MM.se: Enligt min mening så är skivan en av dom bästa punkplattorna som släppts dom senaste åren, vad var eran känsla när ni skrev och spelade in låtarna? Kände ni att ni hade något stort på gång?
BJ: Haha. Nä, men vi kommer känna det på nästa platta. Större, starkare och mer poppigare och med ett par douchebag ballader.

MM.se: Vad händer i det närmaste för Mean Jeans?
BJ: Vi kommer göra en turné i Europa nästa månad. Vi har lite inspelat material som jag skulle vilja släppa redan nu. Måste fundera ut det. Men mer omedelbart, så som ikväll, så måste jag komma på ett musikvideokoncept som är ännu dummare än rollerbladestävlingen från vår senaste musikvideo till låten Croozin’ (se nedan).

MM.se: Får tacka så mycket för intervjun och ser fram emot att se er i Malmö (Plan B) 20/7, i Göteborg (WWDIS) 21/7 och i Stockholm (Vieille Montagne) 22/7.

MEAN JEANS

Mean JeansSpotify

Kommentera

  • Mest klickade senaste 2 dygnen

    • Inget
  • Arkiv

