Intervju med Gerard Mora (Darkness Divided)

22 April i år släppte kvartetten Darkness Divided från San Antonio i Texas, USA en självbetitlade uppföljare till 2014-års släpp, Written in Blood, via Victory Records. En skiva som är värd en genomlyssning eller två och kommer inte lämna dig oberörd. MickeyMike.se tog sig en pratstund bandets vokalist, Gerard Mora, om nya skivan, hur allt började och hur deras kristna tro påverkar deras musik.

MickeyMike.se: Hur bildades Darkness Divided?
Gerard Mora: Darkness Divided bildades 2010. Ursprungligen startade bandet med mig och mina bröder, Christopher och Joseph, och några vänner från kyrkan. Vi gick alla på gymnasiet och brukade spela gig på helgerna runt om i staden vi kommer ifrån. Det var mer utav en hobby än något annat. Saker och ting började bli lite mer seriöst när vi var på gång att släppa vår debutskiva 2014.

MM.se: Hade ni något mål eller vision med vart ni ville ta bandet när ni började spela tillsammans?
GM: Bara att spela musik tillsammans med vänner. Vi ville göra så många spelningar som bara var möjligt och den känslan har vi försökt hålla kvar vid genom åren.

MM.se: Hur har ni levt upp det till?
GM: Jag tror vi har hållit fast vid den grundtanken. Vi vill ha kul, hjälpa andra människor genom vår musik och bara spela lite musik!

MM.se: Varför valde ni namnet Darkness Divided som bandnamn?
GM: Min mamma namngav faktiskt vårt band! Darkness Divided kommer från en del i Bibeln som säger ”…and God saw that the light was good so He divided the light from the dark.”

MM.se: Jag har läst att ni identifierar er själva som ett kristet band, är det något du anser påverkar er musik?
GM: Absolut. Vi vill att folk ska veta att det finns hopp och kärlek för alla och det är det som är kärnan i kristendomen.

MM.se: För dom som inte hört er än, hur skulle du beskriva er musik?
GM: Musikaliskt så skriver vi och skapar den typ av metalcore som vi själva alltid älskat att lyssna på. Textmässigt har vi fokus på att leta efter hopp och en djupare förståelse av några av de större frågorna i livet. Vi är bara några killar som älskar att umgås och spela metal.

MM.se: Är det någon del av ert sound som ni vill att lyssnare ska fokusera på?
GM: Jag tror att det finns något för alla i vår musik. Om du gillar tunga delar, så finns det något här för dig. Det finns gitarrsolon, medryckande refränger, sköna riff, tunga sång, groovy bas, grymma trummor och bara genomgående bra låtar.

MM.se: Vad har du för influenser i din musik?
GM: Band som influerat mig är As I Lay Dying, The Devil Wears Prada, August Burns Red, Killswitch Engage, Avenged Sevenfold och Underoath. I princip alla band som fick mig att vilja bli sångare själv.

MM.se: Har ni någon som huvudsakligen skriver era låtar eller slänger ni alla ihop idéer tillsammans?
GM: Vi skriver låtarna tillsammans. Vi började göra det nu på vår självbetitlade platta och vi kommer alltid att fokusera på att göra det framöver.

MM.se: Fem plattor som betytt mest för Darkness Divideds sound?
GM: As I Lay DyingA Greater Foundation
PanteraCowboys from Hell
Avenged SevenfoldAvenged Sevenfold
Killswitch EngageAs Daylight Dies
As I Lay DyingAn Ocean Between Us

MM.se: Vad var tanken bakom skivomslaget till nya plattan?Darkness_Divided_cover5x5
GM: Omslaget brås på de tre teman från skivan, Oskuldsfullhet, motsägelse och Bekräftelse som är tankeprocessen för att hitta sanningen i livet. Oskuld visas som däckgungan, Motsägelse är elden och Bekräftelse är växten som står i fönstret.

MM.se: Vilken låt från nya skivan ger dig mest energi och vilken betyder mest för dig personligen?
GM: Back Breaker är definitivt en av mina favoritlåtar från skivan. Den har en hel del av det som gör vårt band unikt. Gitarrsolon, stora refränger, tung sång, groovy bas och grymma trummor. Låten som betyder mest för mig är förmodligen The End Of it All. Det är en fin metal låt, nästan vacker ibland. Den får mig att fokusera på vad som är viktigt i livet och inte vad som är tillfälligt.

MM.se: Hur har mottagande av låtarna från er nya självbetitlade platta varit live?
GM: Folk älskar dem! Dom är, enligt vår mening, bara starkare låtar än tidigare släpp. Jag tror folk hör det och bevittnar det när vi framför dom live. Det har varit en fantastisk reaktion på dom.

MM.se: På tal om framträda, några bra turnéhistorier att dela med dig av ?
GM: Vi har haft så många alltifrån träffa häftiga människor, träffat några intressanta människor, tappat ett däck på vår turnébuss medans vi körde, spelat några riktig bra spelningar och träffat nya vänner.

MM.se: Ni kommer ju från San Antonio i Texas, hur var det att växa upp där?
GM: Älskade det. Jag vill inte bo någon annanstans än där.

MM.se: Hur var metal scenen i San Antonio?
GM: Fantastiskt! Vi höll några av dom största showerna i den lokala scenen.  San Antonio har alltid varit bra på att stödja deras scen och kommer alltid ut till spelningarna.

MM.se: Hur är du musikaliskt skolad?
GM: Jag var med i bandet under gymnasiet, men det var mer av bara en kul grej för mig. Jag har ärligt talat inte någon musikalisk utbildning.

MM.se: Vilka band var det som fick in dig på metal från första början?
GM: Dom jag nämnde tidigare. As I Lay Dying, The Devil Wears Prada, August Burns Red, Killswitch Engage, Avenged Sevenfold och Underoath.

MM.se: Har du några guilty pleasure artister/band?
GM: Några av mina favorit band som inte är metal är Yellowcard, Relient K och The Avett Brothers. Jag lyssnar definitivt mer på dom banden än något metalband när vi är ute på turné.

MM.se: Gör du något annat kreativt förutom musiken i Darkness Divided?
GM: Jag spelar akustiskt och sjunger hemma. Jag DJar också på folks bröllop och på andra fester för att dra in lite extra pengar.

MM.se: Har du någon drömartist du skulle vilja arbeta med i framtiden?
GM: Vi har alltid sagt att vi skulle älska att göra något tillsammans med Adam Dutkiewicz från Killswitch Engage. Han har gjort en hel del av våra favoritplattor och vi tror att vi skulle skapa något fantastiskt tillsammans.

MM.se: Till sist, vad händer i det närmaste för er?
GM: Vi åker ut på turné tillsammans med Soilwork, Unearth, WovenWar och Battlecross till hösten. Vi har några fler datum till vintern som inte är släppta än och vi jobbar på nytt material i studion just nu. Framtiden ser ljus ut.

MM.se: Tack så mycket för intervjun. Hoppas på att få se er på svensk mark framöver.

 

 

Darkness DividedDarkness DividedSpotify

Kommentera

  • Mest klickade senaste 2 dygnen

    • Inget
  • Arkiv

