Intervju med Marcus ”Mao” Uggla (Mindshift, Blowsight)

Han är kanske mest känd för gemene man som basisten i rockiga Stokholmsbandet Blowsight. Nu har han bytt ut basen mot en mikrofon i sitt andra och betydligt hårdare band, Mindshift, där vi även hittar bandkollegan från Blowsight,  Fabien ”Fabbe” Perreau, på trummor samt Johan Lund & Kim Bengtsson på gitarr och Eddie Siojo på bas. MickeyMike.se tog en pratstund med Marcus ”Mao” Uggla om hur han kom in på metalmusiken, hur Mindshift bildades & vilka influenser dom har.

MickeyMike.se: Vad fick dig att komma in på metal från första början?
Marcus ”Mao” Uggla: För mig började det med när Metallica släppte sin St.Anger platta. Haha, alla tycker nog jag är knäpp som tycker om den skivan, men för mig betyder den ganska mycket! Man kan säga att den plattan var ingången till hårdare musik, efter St.Anger började jag lyssna mycket på band som Caliban, As I Lay Dying, God Forbid, Killswitch Engage och mycket mycket mer! Så helt klart, St. Anger var min ”metal-gate”!

MM: Hur är du musikaliskt skolad?
MU: Inte alls, höll jag på att säga! Hela grundskolan var nog musik det tråkigaste ämnet som fanns. Jag hade svårt att förstå och tragglade mig igenom lektionerna med nästan ett ”Icke Godkänt” som betyg när jag gick ut nian. På sommarlovet mellan grundskolan och gymnasiet så hade min syster sin dåvarande pojkvän på besök och han hade en gitarr (!) med sig och det va då jag fick upp intresset för musik och började spela och självlära mig saker. Efter ett tag så tänkte jag att gitarrlektioner kan vara bra för att lära sig grunderna, men när jag väl satt på lektionen så frågade läraren mig vad jag gjorde där för jag kunde redan allt. Så den kursen var inte långvarig! Sedan dess har jag knåpat på i min vanliga ordning med att lära mig själv! Vilket har fungerat bra hittills!

MM: Du spelar bas i Blowsight och är vokalist i Mindshift, utöver dom två uppenbara skillnaderna, skiljer sig din roll i Mindshift på något mer sätt än den du har i Blowsight?
MU: Nej, inte direkt. Vill jag påstå. Jag tycker det är viktigt att alla i ett band jobbar åt samma håll och visar eget initiativ. Även fast det kan vara svårt med jobb (reds. anm. vid sidan om musiken) och i vissa fall få ork att göra de mindre roliga sakerna. Och att tiderna ska passa för allihop. Man kan säga att det är som ett riktigt förhållande. Jag kan säga att bland det viktigaste som ska göras i ett band är att repa, för då utvecklas man tillsammans och träffas så man blir uppdaterad och kan boka in eventuella saker som ska göras.

MM: Hur bildades Mindshift?
MU: Man kan säga att Mindshift föddes på nytt när jag började i bandet dvs 2 år sedan. Men bandet har funnits i olika uppsättningar sedan 2003. Jag satt på jobbet och pratade om musik med mina kollegor, då 2 andra killar från en annan yrkesgrupp hörde vad vi pratade om och frågade mig om jag känner någon sångare som söker band. Men efter att jag lyssnat på det nya materialet och övervägt i någon vecka eller två så gick jag själv dit för att prova! Allt kändes kanon och en vecka senare så hörde dom av sig och här är vi idag!

MM: Vad beskriver enligt din mening Mindshift musik bäst?
MU: Dagens Mindshift skiljer sig ganska stort från tidigare Mindshift. En hel del har hänt sedan jag och Fabbe började i bandet. Vi har gått mot ett hårdare och tyngre sound fast med den mycket viktiga tråden ”Melodi” i kärnan. Melodisk dödsmetall vill jag säga att vi spelar men jag säger såhär: ”Musiklyssnaren själv får välja”. Vi har trotts allt en ganska bred stil där lugnare går hand i hand med det mycket tyngre. Anledningen till denna breda stil är att vi alla skriver låtar och är med aktivt i själva låtskrivandet, och en bra låt är alltid en bra låt och ska inte kastas iväg för att den har en speciell stämpel.

MM: Vad influerar er när ni skriver låtar?
MU: För mig är det allt ifrån händelser, meningar, ord och mitt sinnestillstånd som formar min kreativitet och musik. Det kan va allt ifrån TV-serier till händelser kvällen innan som skapar en idé. Sen måste jag säga att vi influerar varandra en del, man blir ordentligt taggad och idépilsk av ett riktigt tungt och gungigt riff eller beat!

MM: Dom 5 viktigaste plattorna för Mindshift sound?
MU: Frågar man mig personligen så är det plattor från Times Of Grace, Killswitch Engage, Memphis May Fire, Soilwork och Heart Of a Coward. Sen får du fråga var och en i bandet vad dom tycker, annars blir det nog en ganska lång och utdragen diskussion om vad vi låter som, men som sagt, lyssnarna får själv avgöra.

MM: Om du fick välja vilken artist som helst i världen att göra ett samarbete ihop med i Mindshift, vem skulle du välja?
MU: Svår fråga. Finns så många grymma artister där ute! Skulle det komma till kritan skulle jag nog vilja arbeta med Adam Dutkiewicz från Killswitch Engage. Hans förmåga att skriva tunga och svängiga riff med färgningar av ackord och sångslingor man sent glömmer. Han är en otroligt duktig musiker och har arbetat med många bra band!

MM: Vad händer i det närmaste för Mindshift?
MU: Vi jobbar just nu på en fullängdare som vi förväntas släppa i höst/vinter. Vi har en bra lång lista på låtar som ska finslipas och så fort det är klart hoppar vi in i studion!

MM: Och slutligen, om vi leker lite med tanken, hur skulle du komponera ihop ditt ultimata ”dream team”-band?
MU:

Adam Dutkiewicz (gitarr) – Killswitch Engage
Mark Tremonti (gitarr) – Alter Bridge
Adam Getgood (bas) – Periphery
Dirk Verbeuren (trummor) – Soilwork, Scarve med flera
Matty Mullins (sång) – Memphis May Fire
Måste jag säga mer?

MM: Inte alls, tycker den bandsammansättningen talar för sig själv. Får tacka så mycket för intervjun och ser fram emot er kommande fullängdare.

Marcus "Mao" Uggla (Mindshift)

Mindshift på Facebook

Lämna en kommentar

  • Mest klickade senaste 2 dygnen

    • Inget
  • Arkiv