Intervju med Chris Barkels (Newdrive)

Kvartetten från Stockholm släppte den 3 Maj i år sin debutskiva, Closed Doors and Broken Mirrors. En skiva som dom bland annat marknadsfört genom att turnera ute i Europa med etablerade akter så som Sum 41 och Four Year Strong under våren. Chris Barkels, bandets frontman, berättar för MickeyMike.se om nya skivan, turnerandet och varför just du ska lyssna in dig på Newdrive.

MickeyMike.se: Hur bildades Newdrive?
Chris Barkels: Newdrive bildades 2006 i en helt annan konstellation av medlemmar än nu. Jag och vår före detta gitarrist startade bandet tillsammans och sedan dess har trummis och gitarrist bytts ut. Dock är Jay (basisten), som var med från starten, fortfarande kvar. Från början var det bara ett hobbyprojekt mest på skoj och togs inte så seriöst, därav att också medlemmar sen bytts ut. På senare år så har det blivit mer seriöst på grund av att vi alla nu har samma mål och vilja med musiken.

MM.se: Hur skulle du beskriva er för någon som aldrig hört er?
CB: Jag skulle beskriva oss som modern punk rock och pop rock, men ändå med ett ganska eget sound då vi blandar hårdare riff och sound tillsammans med gladare slingor och sound. Sen varierar vi låtarna ganska mycket i soundet. Det vill säga att vi har både ”hårdare” och ”snällare” låtar. Man kan se oss som en Gott & Blandat påse.

MM.se: Har ni någon som huvudsakligen skriver låtarna eller slänger ni ihop idéer tillsammans?
CB: Det är jag som skriver alla låtarna i bandet. Oftast har jag en väldigt tydlig bild av helheten av en låt och har skrivit en grund redan, som jag tar med till replokalen där vi finslipar det sista tillsammans och sätter den sista touchen på låten. Det har fungerat väldigt bra hittills.

MM.se: Vad influerar er i er musik?
CB: Inspirationen kommer från olika saker. Andra band såklart, men framförallt olika händelser i livet. Många låtar utgår från verkliga händelser i mitt liv och ibland från någon annans liv. De bästa låtarna jag skrivit är de som är äkta och kommer från hjärtat. Nya albumet innehåller till exempel till största delen sanna historier.

MM.se: Du som låtskrivare i bandet, hur är du musikaliskt skolad?
CB: Jag är faktiskt helt självlärd. Har även spelat trummor i 5 år i ett annat band samtidigt som jag spelat i Newdrive. Jag älskar musik och har haft ett intresse av att lära mig nya instrument. Jag brukar till exempel oftast spela in alla instrument själv hemma när vi spelar in demos. Så det ligger egentligen bara mycket övning och tid bakom.

MM.se: Hur kom du in på punk?
CB: Att jag kom in på punk var dels för jag lyssnade mycket på Green Day, Nirvana, Millencolin och Bad Religion när jag var yngre och strax efter det så började jag även spela i ett skatepunkband där vi alla hade samma musiksmak.

MM.se: Vad lyssnar du annars på privat? Har du någon guilty pleasure artist eller band?
CB: Jag lyssnar faktiskt på väldigt många olika artister och musik. Det jag fastnat mest för är när det är hittiga och bra låtar, sen spelar genren inte lika stor roll. Men självklart är det punk rock och pop rock som ligger mig närmast om hjärtat och det som jag lyssnar allra mest på.

MM.se: Fem skivor som haft störst inverkan på Newdrives musik?
CB: Green DayDookie
Simple PlanStill Not Getting Any
Sum 41Does This Look Infected
MestDestination Unknown
PennywiseUnknown Road

MM.se: Vilken var den senaste skivan du köpte?
CB: A Day To RememberWhat Separates Me From You

MM.se: På tal om skivor, eran skiva, vad hade ni för vision med den?Newdrive - Closed Doors And Broken Mirrors
CB: Visionen var att skriva om riktiga händelser och olycklig kärlek i olika former som många kan relatera till. Men framförallt så ville vi göra någonting som var äkta och som betyder någonting för oss själva.

MM.se: Skivomslaget, kan du berätta lite om det?
CB: Skivomslaget utgår faktiskt från min ena sleeve. Jag har till exempel samma hus som är på omslaget tatuerat på min arm. Jag kontaktade min tatuerare som gjorde min sleeve och frågade om han kunde göra ett omslag till vårt album som utgår ifrån min tatuering. Jag fick idén på grund av att albumnamnet är Closed Doors And Broken Mirrors. Skivans namn kom jag på genom att jag pusslade ihop olika ord som är med i olika låttexter på skivan. Skivans namn sammanfattar i sin helhet även handlingen av låtarna på albumet.

MM.se: Hur har skivan mottagits live?
CB: Den har mottagits väldigt bra faktiskt. Vi har bara fått bra respons av publik och fans när vi har varit ute och spelat och vi får meddelanden av folk dagligen som skriver till oss att dom gillar det vi gör och så vidare, så det är riktigt kul!

MM.se: På tal om spelningar, ni har ju turnerat med både Sum 41 och Four Year Strong nu under våren, har du några turnéminnen att dela med dig av från dom turnéerna?
CB: Oj, det är många nice och roliga minnen. Mina favoritminnen från Sum 41 turnén är när Deryck (Whibley sångare i Sum 41 reds.anm) tillägnar låten Fat Lip till oss på scenen och säger ”this one goes out to Newdrive” och ett annat är när vi spelade vår låt Stereo On i Paris och minst 1500 personer i publiken hoppade när vi sjöng ”Jump Jump” i  låten. Det kändes som att hela stället skulle gå sönder och vår ljudteknikers mixerbord skakade tydligen så mycket att han hade svårt att kontrollera ljudet. Även ljudteknikern fick rysningar, så det var såklart en riktigt mäktig feeling. Sen när Cone (Jason McCaslin basist i Sum 41 reds.anm) berättar för oss personligen att han och Deryck lyssnade på vår musik och valde oss som förband på grund av att dom gillade låtarna och musiken, så då fick man ju en bra bekräftelse och komplimang i och med att jag har skrivit alla låtar.

Roligaste och samtidigt sjukaste minnet från Four Year Strong turnén var nog när en gammal kärring som var på en av konserterna, står längst fram i publiken och skäller ut Four Year Strong för att deras musik är skit och att det dom gör inte är musik. Hon säger att hon blivit tvingad att gå dit och hoppar sen upp på scenen och allt spårar bara ur mer och mer. Basisten (Joe Weiss reds.anm) i Four Year Strong berättade efteråt att han såg att kärringen även lyssnade på Foo Fighters på mobilen medan hon satt där på scenen. Alla, inklusive publiken, skrattade sjukt mycket åt den händelsen och Four Year Strong kunde knappt fullfölja spelningen för att dom tyckte händelsen var så sjuk och kul. Det var nog som sagt en av dom märkligaste, men samtidigt roligaste situationerna jag upplevt på en konsert.

MM.se: Och slutligen, Vad händer i det närmaste för Newdrive?
CB: Nu närmast ska vi faktiskt börja skriva nytt material och börja planera inför nästkommande album. Sen hoppas vi på någon ny härlig turné till hösten och vintern.

MM.se: Får tacka så mycket för intervjun.

Newdrive

NewdriveSpotify

 

Lämna en kommentar

  • Mest klickade senaste 2 dygnen

    • Inget
  • Arkiv