Intervju med Lukas Magyar (Veil of Maya)

Han tillsatte 2014 den vakanta vokalistplatsen efter att Brandon Butler gått skilda vägar med bandet och året därpå släppte kvintetten från Chicago, Illinois i USA, Matriarch via Sumerian Records, bandets femte fullängdare och den första med Lukas Magyar som vokalist. Skivans landade som högst på placering 58 på amerikanska Billboardlistan, vilket är den högsta placeringen dom haft med en skiva. MickeyMike.se tog sig en pratstund om hur det egentligen gick till när Lukas blev vokalist i Veil of Maya, deras influenser och vad som händer här närmast.

MickeyMike.se: Vi tar det från början, hur gick det till när du blev vokalist i Veil of Maya?
Lukas Magyar: Jag hörde om att Veil gått skilda vägar med sin sångare genom sociala medier. Jag skickade ett e-postmeddelande till deras manager. Ett par dagar senare fick jag svar och i svaret bifogades den instrumentala delen för låten Mikasa. Jag var tvungen att skriva mina delar och skicka tillbaka.

MM.se: Hur är du musikaliskt skolad?
LM: Jag är självlärd. Jag plockade upp ett trumset när jag var omkring 15 år och efter det fanns det ingen återvändo. Därefter har jag långsamt vidgat mina vyer till gitarr och sång.

MM.se: Nu när du är vokalist i Veil of Maya, hur skulle du beskriva er musik?
LM: Vi vill hålla vår musik melodisk samtidigt som den bibehåller en konsekvent tung känsla. Det instrumentala levererar kraft som sammanfaller med sången. Lyriskt strävar vi efter att inspirera personlig egenmakt och motivation.

MM.se: Är det några delar i er musik som du tycker sticker ut jämfört mot andra band?
LM: Originalitet. Vi försöker inte alltför hårt att vara annorlunda, men vi försöker samtidigt inte att återskapa tidigare existerande sound heller.

MM.se: Vad har ni för influenser i er musik?
LM: Jag kan inte svara för den instrumentala delen, men rent lyriskt är mina influenser vardagen. Jag skriver om det jag vet något om. Jag tycker att det är det bästa sättet att leverera ett äkta budskap till våra fans och vi vill att det budskapet ska att vara positiv.

MM.se: Har ni någon som skriver alla låtarna eller bidrar alla lika mycket?
LM: Vi bidrar alla på vårt egna vis, från bandmedlemmar till våra producenter.

MM.se: Och slutligen, vad händer i det närmaste för er?
LM: Vi sticker snart ut på Warped Tour och senare i år kommer vi göra en turné i Europa (5/10 på En Arena i Stockholm & 7/10 på Fängelset i Göteborg tillsammans med Born of Osiris, Volumes och Black Crown Initiate reds.anm)

MM.se: Får tack så mycket för intervjun och ser fram emot ert turnéstopp i Sverige i Oktober.

Veil of Maya

Veil of MayaSpotify

Lämna en kommentar

  • Mest klickade senaste 2 dygnen

    • Inget
  • Arkiv